Lekkerkerk pakt volle buit tegen Schoonhoven

Lekkerkerk 1

Schoonhoven 1

3e klasse D

20 mei 2023 14:30

D. de Gans

Sportpark Lekkerkerk
Tiendweg West 1
2941EP
LEKKERKERK
tel. 0180-661632

Lekkerkerk speelde zaterdag de laatste reguliere thuiswedstrijd van seizoen 2022-2023 tegen Schoonhoven en won met 2-1. Plaatsing voor de nacompetitie is nog altijd mogelijk.

Trainer Schoonewil had de spelers van Lekkerkerk duidelijk gemaakt dat er een overwinning nodig was om in de race te blijven voor de nacompetitie. De Lekkerkerk-selectie – waarin Ferry den Hoed (voetbreuk) en Faybian Hertstein (lies) ontbraken, had dat goed begrepen en begon geconcentreerd aan de wedstrijd. Schoonhoven liet het initiatief aan de thuisploeg en zakte in op eigen helft. Lekkerkerk mocht de bal dus hebben en ging daar zorgvuldig mee om. In de 6e minuut vond Gertjan Rothman een gaatje achter de laatste linie van Schoonhoven. De bal viel tussen de verdedigers en de keeper van Schoonhoven. Jeffrey Altheer was er als de kippen bij om de bal in de mêlee van benen binnen te tikken: 1-0. Lekkerkerk had zijn gewenste vroege goal. Kort na het doelpunt vuurde Gertjan Rothman nog een kanonskogel richting de kruising, maar zijn poging werd door oud-Lekkerkerk keeper Robin Schiedon onschadelijk gemaakt met een mooie redding. In de gehele eerste helft moest Lekkerkerk-doelman Dillan Heijnen slechts sporadisch handelend optreden. Dat deed hij, zoals elke week, foutloos. Lekkerkerk kreeg nog een paar kleine kansen om de wedstrijd al vroegtijdig te beslissen, maar door onzorgvuldigheid bleef het tot aan de rust slechts 1-0. Na 46 minuten floot de prima leidende arbiter De Gans voor de rust.

Na rust veranderde er niet veel aan het spelbeeld. Lekkerkerk bleef de bovenliggende partij. In de rust was aangegeven dat concentratie het sleutelwoord was in deze tweede helft. Dat hadden de spelers goed in hun oren geknoopt. Met behoorlijk veldspel speelde ook de tweede helft zich voornamelijk af op de helft van Schoonhoven. In de 55e minuut werd Gertjan Rothman onreglementair gestopt op de rand van het strafschopgebied. De bal lag goed voor een rechtspoot. Jeffrey Altheer ging achter de bal staan en pegelde de bal via de binnenkant van de verre paal hard binnen en liet de keeper van Schoonhoven kansloos. Met deze snelle goal na rust was de wedstrijd wel beslist. Lekkerkerk hoefde niet meer en Schoonhoven was niet bij machte om er alsnog een echt duel van te maken. De gasten werden pas in de laatste tien minuten wat dreigender, vooral door verslapping bij de Lekkerkerk-spelers. Na een foutje van invaller Kjeld Boers maakte Schoonhoven in de 92e minuut als nog de aansluitingstreffer, maar in de resterende paar minuten kwam de overwinning van Lekkerkerk niet meer in gevaar. Na 95 minuten floot de scheidsrechter voor einde wedstrijd.

Na een degelijke, geconcentreerde en gedisciplineerde wedstrijd kon Lekkerkerk weer drie punten toevoegen aan het totaal. De teller staat inmiddels op 43 punten. Komende zaterdag wacht de uitwedstrijd bij het gedegradeerde HSSC’61. Alles is nog mogelijk m.b.t. de nacompetitie, wel is er dan een ruime overwinning noodzakelijk in Hei- en Boeicop. De spelers van Lekkerkerk weten dus wat hen te doen staat. De wedstijd op Sportpark Het Plein begint om 14:30 uur.