Gertjan Rothman wijst Lekkerkerk de weg

2941EP
LEKKERKERK
tel. 0180-661632

Lekkerkerk speelde zaterdag de laatste officiële wedstrijd van 2022 tegen runner-up Haastrecht. De thuisploeg wilde perse goed afsluiten om goed de winterstop in te gaan. Na een gelijk opgaande eerste helft was de ruststand 1-1 nadat uitblinker Gertjan Rothman in de 45e minuut de verdiende gelijkmaker binnenschoot. Net daarvoor waren de bezoekers op 0-1 gekomen. Na rust was Lekkerkerk nadrukkelijker op zoek naar de winst dan de bezoekers uit Haastrecht. In de 81e minuut viel de verdiende 2-1 na een goeie voorzet van Bart Sterrenburg. De bal werd onder druk van enkele Lekkerkerk spelers in eigen doel gewerkt. Na een slotoffensief van Haastrecht met een aantal corners en vrije trappen, bleef de stand na 98 minuten voetbal toch in het voordeel van de thuisploeg.

Lekkerkerk begon goed aan de wedstrijd. De eerste tien minuten was de thuisploeg de bovenliggende ploeg. Met vooral een actieve en goed spelende Erwin de Groot kreeg Lekkerkerk mogelijkheden. Met een paar gevaarlijke corners en vrije trappen werd de defensie van Haastrecht onder druk gezet. Vanaf minuut vijftien werd de strijd gelijkwaardig. Beide ploegen speelden voetbal dat prima past in de derde klasse. Grote kansen deden zich niet voor, wel waren er kleine mogelijkheden voor beide doelen. In de 40e minuut viel de 0-1 na een voorzet over de linkerzijde van Lekkerkerk. De verder degelijk spelende Floyd Versluis kon de voorzet niet voorkomen. De kopbal van dichtbij kon door de prima keepende Dillan Heijnen niet gepareerd worden.

Lekkerkerk leek te gaan rusten met een achterstand, maar de ervaren Gertjan Rothman voorkwam dat. Na een prima individuele actie speelde hij zich vrij en schoot vanaf ruim twintig meter beheerst hard en laag in de benedenhoek. Daarmee was het evenwicht in de wedstrijd hersteld en stond een verdiende tussenstand op het scorebord. Na 49 minuten floot de goede scheidsrechter De Gans uit Everdingen voor de rust.

Na rust kwam Ferry den Hoed in het veld voor Floyd Versluis. Dat resulteerde in een aantal omzettingen bij de thuisploeg. Gertjan Rothman werd op het middenveld geposteerd en de prima spelende Kevin van Gent werd linksachter. De omzettingen hadden tot gevolg dat de thuisploeg eigenlijk de gehele tweede helft de bovenliggende partij was. Lekkerkerk straalde vanaf minuut 46 uit dat het de drie punten wilde binnenhalen en voetbalde vele kansen bij elkaar. De eerste in minuut 50 was voor Jeffrey Altheer. Zijn poging werd ternauwernood gered door de prima doelman van Haastrecht. Mooie kansen voor de actieve Rick Looren-de Jong en Erwin de Groot leverden evenmin een doelpunt op. Ook een bal van een verdediger van Haastrecht na een corner kon ternauwernood gered worden door de goalie van de bezoekers.

In minuut 65 kwam, de van ziekte teruggekeerde, Faybian Hertstein Jeffrey Altheer vervangen. Met zijn snelheid was Faybian een plaag voor de verdedigers van Haastrecht. In de 80e minuut werd het uiteindelijk verdiend 2-1. Na een aanval op karakter kwam de bal uiteindelijk bij de bedrijvige aanvoerder Bart Sterrenburg. Zijn voorzet was de defensie van Haastrecht te machtig: een meelopende verdediger werkte de bal pardoes achter zijn eigen doelman. Met nog tien minuten te gaan, probeerde Haatrecht met een slotoffensief nog een punt te redden. Grote kansen leverde dat niet op. Een aantal corners leverden dreiging op, maar de stoïcijns keepende Dillan Heijnen hield zijn doel verder schoon. In de tegenaanval kreeg Lekkerkerk nog een aantal mogelijkheden om de score uit te breiden. Doorjagen van Rick Looren-de Jong en Faybian Hertstein leverden wel kansjes op maar geen goals. Gertjan Rothman zag in de 93e minuut de doelman te ver voor het doel staan. Zijn bekeken poging over keeper heen belandde op de paal. In de 89e minuut maakte de 17 jarige Tim van Kooten zijn entree en kwam de moegestreden Rick Looren-de Jong vervangen. Zijn eerste optreden duurde uiteindelijk nog bijna tien minuten. Na bijna 99 minuten floot de arbiter voor einde wedstrijd.

Lekkerkerk gaat met de drie punten erbij met een goed gevoel de winterstop in. Met twintig punten uit elf wedstrijden staat men op een verdiende vierde plaats op de ranglijst. De komende maand kunnen alle kleine pijntjes weer herstellen. Op 21 januari wordt de competitie hervat. Lekkerkerk start dan met een thuiswedstrijd tegen HSSC'61. De aanvang van de wedstrijd is 14.30 uur op het complex aan de Tiendweg-West.