Lekkerkerk maakt het aanstaande kampioen heel lastig

Lekkerkerk 1

De Alblas 1

29 april 2023 14:30

A.C.W. van Dalen

Sportpark Lekkerkerk
Tiendweg West 1
2941EP
LEKKERKERK
tel. 0180-661632

Lekkerkerk speelde zaterdag thuis tegen koploper en aanstaande kampioen De Alblas. Uit was Lekkerkerk kansloos en werd het getrakteerd op een 4-1 nederlaag. Met een gehavende ploeg, er waren zeven mutaties ten opzichte van vorige week, werd de rust met 1-1 bereikt. Lekkerkerk hield in de tweede helft tot drie minuten voor tijd de stand gelijk (2-2) maar bij één van de spaarzame gevaarlijke momenten na rust sloeg De Alblas toe met een kopgoal uit een vrije trap en nam het toch drie punten mee naar Alblasserdam

Lekkerkerk begon met vele invallers aan de wedstrijd tegen De Alblas. Blessures, schorsingen en vakanties zorgden voorafgaande aan de wedstrijd voor hoofdbrekens bij de technische staf. Met twee spelers van JO17 en een viertal spelers van Lekkerkerk 2 werd het Lekkerkerkse vlaggenschip aangevuld.

Het plan was om De Alblas op te vangen op eigen helft en zolang mogelijk de stand op 0-0 te houden. In het eerste kwartier had Lekkerkerk het lastig tegen de aandringende bezoekers. Zij wisten dat ze bij winst vandaag en eventueel puntenverlies van nummer twee Hardinxveld het kampioenschap binnen hadden. Toch leverde het beginoffensief van De Alblas geen grote kansen op, wel veel corners die dreigend waren. Doelman Dillan Heijnen stond echter paraat en plukte of bokste elke bal weg uit zijn doelgebied. Toch viel de 0-1 wel al snel. In de 14e minuut maakte de bezoekers uit een rommelige situatie een goal. Een half geraakte bal hobbelde net buiten bereik van doelman Heijnen in de verre hoek.

Na deze snelle goal nam het offensief van De Alblas wat af en probeerden ze met verzorgd voetbal een tweede goal te maken. Lekkerkerk knokte zich beter in de wedstrijd en kwam er gedurende de tweede helft wat meer aan te pas. De Alblas werd nimmer echt gevaarlijk meer in de eerste helft. Lekkerkerk daarentegen wist het met twee counters de verdediging van de bezoekers lastig te maken. In de 36minuut werd Rick Looren de Jong weggestuurd in de diepte. Na een overtreding op de rand van het strafschopgebied kreeg Lekkerkerk een vrije trap te nemen. Deze werd door Erwin de Groot onberispelijk en hard in de verre hoek binnengeschoten. Een paar minuten later troefde de bedrijvige aanvoerder Bart Sterrenburg over zijn rechterflank de verdedigers af na een goeie combinatie met Rick Looren de Jong. De harde voorzet van Bart kon net niet bereikt worden door Rick. Na 47 minuten vond scheidsrechter van Dalen uit Brakel het voldoende en floot voor de rust.

Na rust was het plan voor Lekkerkerk hetzelfde. Met de ingebrachte Stan Burggraaf voor de geblesseerd geraakte Marinus Braal had Lekkerkerk wel wat meer stootkracht voorin. Toch kreeg de thuisploeg al snel een domper te verwerken. Na balverlies rond de middenlijn van Lekkerkerk in de 48e minuut, liet De Alblas zien waarom het bovenaan staat in de competitie. Na een snelle aanval over vier schijven lag de bal achter de kansloze Dillan Heijnen. Lekkerkerk was even van slag en incasseerde kort daarop bijna de 1-3, maar nu werd een tweede goede aanval van De Alblas voorlangs gekopt.

Vanaf minuut 50 werd Lekkerkerk dreigender voor de goal van de onzekere keeper van De Alblas. Via een aantal gevaarlijke aanvallen hing de 2-2 in de lucht. Rick Looren de Jong was er dichtbij met een kopbal net voorlangs na een prima voorzet van Bart Sterrenburg. In de 73e minuut viel de gelijkmaker toch. Na weer een goede voorzet van Bart Sterrenburg wist Stan Burggraaf de bal tegendraads binnen te koppen. Een verrassing leek daarmee in de maak. Echter De Alblas had, als bijna kampioen, het geluk een beetje aan hun zijde. De verder prima fluitende arbiter vond het inde 87e minuut, na fel appelleren van De Alblas, nodig om een vrije trap toe te kennen vlak bij het stafschopgebied van Lekkerkerk na een duel waarbij hij de gehele wedstrijd had door laten spelen. Juist uit deze vrije trap maakte De Alblas de 2-3 met een kopbal van dichtbij. Daarmee werd weer eens bewezen dat het, bij de ploeg die bovenaan staat, veelal de goede kant op valt. Toch ging Lekkerkerk nog op zoek naar de gelijkmaker en drukte De Alblas in de laatste minuten terug op eigen helft. Uit een scrimmage maakte de ingevallen Jeroen van der Laan nog bijna de gelijkmaker, maar helaas viel zijn kopbal net aan de verkeerd kant van de paal naast het doel. Na 95 minuten floot de scheidsrechter voor einde wedstrijd.

Komend weekend is Lekkerkerk vrij. De zaterdag daarop – 13 mei- wacht de uitwedstrijd bij Haastrecht. De ontmoeting op Sportpark Wilgenoord begint om 14:00 uur.