Wedstrijd met twee gezichten eindigt in remise

VV Haastrecht 1

Lekkerkerk 1

13 mei 2023 14:00

C.J.M. Konings

Sportpark Wilgenoord
Provincialeweg West 3
2851EH
HAASTRECHT
tel. 0182-501849

Lekkerkerk speelde zaterdag uit bij Haastrecht. Thuis had Lekkerkerk de drie punten kunnen bijschrijven. Met slechts twee afwezigen begon Lekkerkerk zeer matig aan de wedstrijd. Op het slecht bespeelbare veld werd het door de thuisploeg in de gehele eerste helft afgetroefd. Na een half uur kreeg Haastecht een strafschop toegewezen. Dat betekende de 1-0. Omdat het bij die stand bleef tt aan de rust, kreeg Lekkerkerk de gelegenheid om zich te herpakken. Dat deed het ook en na 75 minuten maakte de ploeg van trainer Dennis Schoonewil uit een strafschop verdiend gelijk. Na een reeks van kansen om toch met een overwinning huiswaarts te keren, bleef het uiteindelijk 1-1 door vooral goed keeperswerk van de goalie van de thuisploeg.

Lekkerkerk begon met een bijna volledige selectie aan de wedstrijd in Haastrecht. Slechts Faybian Hertstein en Michael Lambermont waren door respectievelijk een blessure en een schorsing niet van de partij. Vanwege de renovatie van het hoofdveld werd de wedstrijd op het zeer matige tweede (gras)veld gespeeld. De thuisploeg had de punten nog hard nodig om uit de gevarenzonde te blijven en begon dus fanatiek en gedreven aan het duel. Lekkerkerk probeerde met verzorgd voetbal het spel naar zich toe te trekken, maar op de ‘knollentuin’ was dat schier onmogelijk. Haastrecht daarentegen speelde alleen maar de lange bal waarbij vooral de snelle en behendige linksbuiten werd gezocht. Jay de Jong had het heel lastig tegen hem en had zijn handen vol om het gevaar in te dammen. Bij een aantal momenten kon doelman Dillan Heijnen zich onderscheiden en hield met een paar prima reddingen zijn goal schoon tot aan de 31e minuut. Na een ongelukkige handsbal van Jay de Jong en heftig appelleren van Haastrecht besloot arbiter Konings uit Tilburg de bal op de stip te leggen. Nu was zelfs Dillan Heijnen kansloos en kwam Haatrecht verdiend op voorsprong. Na deze goal wisselde Lekkerkerk van tactiek. Met het inbrengen van Stan Burggraaf en Floyd Versluis voor de geblesseerd geraakte Ferry den Hoed en voor de ongelukkige Jay de Jong ging ook Lekkerkerk de lange bal hanteren. Vanaf dat moment kwam Lekkerkerk veel minder in de problemen en haalde de rust met slechts 1-0.

Na rust begon Lekkerkerk een stuk beter en vooral fanatieker aan de tweede helft. De sterk ingevallen Stan Burggraaf was voor de verdedigers lastig te bespelen en ook de rest van de Lekkerkerkse ploeg kwam beter voor de dag. De kansen voor het doel van de sterke keeper van de thuisploeg regen zich aanéén. Bij een scrimmage in de 62e minuut werd de bal vier keer van de lijn weggehaald, maar erin ging de bal niet. Bij de enige counter van Haastrecht na rust kwam Lekkerkerk nog goed weg. Uitstekend keeperswerk van Dillan Heijnen en uiteindelijk wegwerken van de goed in gevallen Floyd Versluis bracht gelukkig redding. In de 74e minuut kreeg Lekkerkerk een verdiende strafschop na onreglementair stoppen van Gertjan Rothman in het strafschopgebied. Erwin de Groot bleef koel en schoot de bal beheerst binnen. Na de gelijkmaker drong Lekkerkerk aan om ook de 1-2 te forceren. Vooral goed keeperswerk bij pogingen van Gertjan Rothman, Rick Looren de Jong en een afgekeurde goal van Stan Burggraaf voor buitenspel stonden een voorsprong in de weg. Ook in blessuretijd bleef Lekkerkerk op zoek naar de overwinning, maar het mocht niet baten. Na 95 minuten floot de scheidsrechter voor einde wedstrijd met 1-1 op het scorebord.

Na deze speelronde blijft Lekkerkerk op de vierde plaats op de ranglijst met inmiddels 40 punten. Met nog twee rondes te gaan, is Lekkerkerk nog in de race voor een eventuele nacompetitieplaats. Dan zal er wel nog twee keer alles uit de kast gehaald moeten worden. Als daarbij het niveau en de beleving van de tweede helft van vandaag gehaald kan worden, is het zeker mogelijk. Zaterdag wacht de streekderby thuis tegen Schoonhoven. De wedstrijd begint om 14:30 uur.