Sterke Altheer scoort driemaal in derby

Dilettant 1

Lekkerkerk 1

3e klasse D

19 november 2022 14:30

C.P. Felix

Sportpark Dilettant
Tiendweg 10
2931LC
KRIMPEN AAN DE LEK
tel. 0180-513545

Het eerste half uur van de Nederlekderby was meer spannend dan goed. Beide teams leverden veel strijd op de mat, waarbij Dilettant veelvuldig de lange bal naar voren speelde en Lekkerkerk meer naar voetballende oplossingen zocht. Lekkerkerk sloeg na een half uur toe via Jeffrey Altheer. Na deze 0-1 veranderde de wedstrijd en legde de Krimpense thuisploeg het op alle fronten af. Vooral in de tweede helft overklaste Lekkerkerk Dilettant met vijf goals, waarbij de één nog mooier was dan de ander. Na 93 minuten stond er, niet eens geflatteerd, 0-6 op het scorebord na een prima Lekkerkerkse wedstrijd met een hoofdrol voor Jeffrey Altheer.

Lekkerkerk startte de wedstrijd bij Dilettant met een fitte selectie van zestien spelers. Alle sterkhouders waren van de partij. Toch was het eerste half uur vooral aftasten. Dilettant gooide vanaf het eerste fluitsignaal veel strijd, inzet en opportunisme in hun spel. Lekkerkerk stond verdedigend goed en gaf niets weg. Zelf probeerde Lekkerkerk de voetballende oplossing te zoeken. Na een kwartier leverde dat de eerste kans op voor Faybian Hertstein na een voorzet van Bart Sterrenburg. Helaas ging de poging van Faybian naast. De tweede kans na een halfuur spelen was wel raak. Na een ingooi van Michael Lambermont kon de nuttig spelende Stan Burggraaf de bal door koppen. Jeffrey Altheer was er als de kippen bij om van dichtbij zijn eerste goal van de wedstrijd binnen te koppen. Na deze goal veranderde het spelbeeld compleet. Lekkerkerk was de rest van de wedstrijd heer en meester op het veld. Dilettant bereikte de rust nog met een minimale achterstand. Arbiter Felix uit Den Haag floot na 47 minuten voor de rust.

In het begin van de tweede helft wilde Lekkerkerk snel op zoek naar een grotere voorsprong om daarmee de wedstrijd in het slot te gooien. Het duurde tot de 53e minuut totdat de tweede goal viel. Erwin de Groot maakte voor het eerst in de afgelopen jaren een doelpunt met zijn hoofd. Een scherp aan gesneden vrije trap van Kevin van Gent werd door Erwin knap binnengekopt bij de eerste paal. Een paar minuten later kreeg Jeffrey Altheer de bal na een afgeslagen aanval voor zijn voeten op 20 meter van de goal. Zijn schot diagonaal in de verre hoek was zo hard dat de keeper van de thuisploeg de bal alleen maar gehoord heeft. Na deze twee goals kort achter elkaar was de wedstrijd definitief gespeeld. Na de 0-4 van Stan Burggraaf na een mooie schijnbeweging in de 65e minuut kon trainer Schoonewil alle wisselspelers speelminuten geven. Rick Looren-de Jong, Floyd Versluis, Ferry den Hoed, Youssef Alsabag en Patrick Prevo maakten allen hun opwachting in de laatste 25 minuten. Tussen al het wisselen door pikte Bart Sterrenburg ook nog zijn doelpunt mee door koppend te scoren uit een voorzet van Faybian Hertstein. Het slotakkoord was voor Jeffrey Altheer die in de 88e minuut zag dat de keeper van Dilettant te ver voor zijn doel stond. Net over de middenlijn schoot Jeffrey de bal prachtig over de keeper heen in het doel. Na 93 minuten was de wedstrijd ten einde en was de mooie voorstelling van Lekkerkerk en de martelgang van Dilettant voorbij.

Een compleet verdiende overwinning voor Lekkerkerk in de derby in Krimpen aan de Lek met een zeer belangrijke Jeffrey Altheer als opvallendste speler leverde drie punten op. Maar vooral de collectieve wil om te winnen moet vanuit deze wedstrijd meegenomen worden naar de komende duels, te beginnen komende zaterdag met de thuiswedstrijd tegen VVAC. De partij begint zoals gebruikelijk om 14.30 uur op het complex aan de Tiendweg-West.