Lekkerkerk wint in extremis van VVAC

Lekkerkerk 1

VVAC 1

26 november 2022 14:30

W. Nijsse

Sportpark Lekkerkerk
Tiendweg West 1
2941EP
LEKKERKERK
tel. 0180-661632

Lekkerkerk speelde een heel goed eerste half uur waarin het VVAC zijn wil volledig oplegde. Door het compacte verdedigen van de bezoekers leverde het overwicht geen grote kansen op, wel een aantal goede mogelijkheden, maar die waren nog niet besteed aan de thuisploeg. Na een half uur knokte VVAC zich terug in de wedstrijd. Bij de eerste de beste mogelijkheid na ruim 35 minuten was ook gelijk raak voor de bezoekers. Na een hard duel in het vijfmetergebied met de doelman van Lekkerkerk wist de spits van VVAC toch te scoren. Op slag van rust maakte de al geblesseerd geraakte Stan Burggraaf de verdiende 1-1. Na rust was de wedstrijd meer in evenwicht. VVAC counterde in de 55e minuut naar 1-2 en leek daarmee een voorschot te nemen op de overwinning. Toch vocht Lekkerkerk zich in blessuretijd van 1-2 naar 3-2 met goals van Bart Sterrenburg en Jeffrey Altheer en voegde daarmee drie punten toe aan het totaal.

De thuisploeg begon de wedstrijd met dezelfde basisformatie als in de wedstrijd tegen Dilettant. Er was na de 0-6 geen reden voor trainer Dennis Schoonewil om iets te wijzigen. Vooral in de eerste 35 minuten was Lekkerkerk heer en meester op het veld. Via geduldig en goed verzorgd voetbal werd VVAC teruggedrongen. Vooral het actieve Lekkerkerkse middenveld was moeilijk af te stoppen voor de bezoekers uit Ottoland. Grote kansen leverde het overwicht nog niet op. Toch was de bedrijvige Jeffrey Altheer een paar keer dichtbij in een aantal scrimmages in het strafschopgebied. Uit het niets kwam Lekkerkerk op een 0-1 achterstand. Een vrije trap viel in het vijfmetergebied tussen keeper Dillan Heijnen en de VVAC-spits. Na een hard duel om de bal leek Dillan geraakt te worden op zijn scheenbeen en daardoor frommelde de spits de bal in het doel. De prima leidende arbiter Nijsse uit Vlissingen zag er echter geen overtreding in en keurde de goal toe. Lekkerkerk leek een beetje van slag door de onverwachte en op dat moment onverdiende goal voor VVAC. Toch herpakte de thuisploeg zich nog voor rust. Na een goede aanval over de linkerflank kon Faybian Hertstein de bal panklaar neerleggen op het hoofd van Stan Burggraaf. Ondanks zijn schouderblessure wist Stan de bal in de 45e minuut prima binnen te koppen. Het was ook gelijk het laatste wapenfeit van de spits want in de rust bleek dat hij niet verder kon.

Na rust ging Lekkerkerk met Rick Looren de Jong als vervanger voor Stan Burggraaf op zoek naar de 2-1. VVAC had zijn zaakjes in de tweede helft beter voor elkaar waardoor de wedstrijd meer in evenwicht kwam. Vooral in de omschakeling werden de gasten een aantal keer gevaarlijk. In de 50e minuut redde doelman Heijnen op prima wijze in een één tegen één tegen de VVAC-spits. In de 55e minuut sloegen de bezoekers alsnog toe. Na een verre uittrap van de VVAC-doelman ging Michael Lambermont op onverklaarbare wijze onder de bal door en belandde op de grasmat. Door de vrije doortocht kreeg de aanvaller van de bezoekers een grote kans om de 1-2 binnen te schieten en deed dat ook. Keeper Heijnen was kansloos. Lekkerkerk had moeite om in de laatste 35 minuten tot grote kansen te komen. Halverwege de tweede heft kwamen Floyd Versluis en Ferry den Hoed Kevin van Gent en Michael Lambermont vervangen. De bezoekers bleven loeren op een counterkans om de wedstrijd voortijdig te beslissen en grepen verder elke mogelijkheid aan om het spel te vertragen en de wedstrijd ‘dood’ te maken. Lekkerkerk ging tien minuten voor tijd alles of niets spelen en nam achterin risico’s om de gelijkmaker te forceren. In de 88e minuut leek alles voor niets te zijn voor de thuisploeg. Na een snelle counter kregen de gasten uit Otteland de uitgelezen kans om vanaf een meter of tien de 1-3 binnen te schieten. Gelukkig voor Lekkerkerk ging de bal huizenhoog over. De misser kwam VVAC uiteindelijk duur te staan want in de knotsgekke blessuretijd trok Lekkerkerk de wedstrijd helemaal naar zich toe. In de 92e minuut frommelde de jarige aanvoerder Bart Sterrenburg de bal bij de tweede paal binnen na een voorzet van wederom Faybian Herstein. Bart gaf zich zelf en de hele ploeg met zijn goal een mooi cadeautje. De wedstrijd leek daarmee wel gespeeld en af te stevenen op een 2-2 gelijkspel. Echter in de 95e minuut kreeg Jeffrey Altheer de bal aangespeeld op ruim dertig meter van de goal. Zijn prachtige volley was de keeper van VVAC te machtig en verdween over hem heen in het doel. In de resterende drie minuten blessuretijd kwam de overwinning niet meer gevaar en kon Lekkerkerk drie punten bijschrijven.

Een mooie en uiteindelijk ook wel verdiende overwinning voor Lekkerkerk die na 90 minuten niet meer verwacht werd. De veerkracht van Lekkerkerk bracht uiteindelijk toch de winst. De komende twee weken wacht Lekkerkerk een loodzwaar programma met eerst een uitwedstijd bij koploper De Alblas en daarna een thuiswedstrijd tegen runner-up Haastrecht. Toch zal Lekkerkerk er alles aan moeten doen om ook in die wedstrijden resultaat te halen vanuit de collectieve wil om te winnen. De wedstrijd tegen de Alblas (op het Alblasserdamse sportpark Souburgh) begint om 14.30 uur.