André de Jong: bevlogen actief met Lekkerkerk-jeugd

6 september 2021 21:15

‘Ukkentrainer’ staat op het denkbeeldige visitekaartje van André de Jong. De 49-jarige Lekkerkerker beschouwt het als een geuzennaam, want niets is leuker dan kinderen vanaf vier jaar te begeleiden bij hun eerste stappen op een echt voetbalveld.

“Ik ben van origine geen Lekkerkerker, maar heb wel altijd een sterke affiniteit met voetbal gehad,”. Zegt André de Jong. “Het was dan ook niet meer dan logisch dat ik graag even kwam buurten bij vv Lekkerkerk. Dat viel kennelijk op, want mij werd al vrij snel gevraagd of ik ‘iets’ wilde doen voor de club. In eerste instantie hield ik de boot af, maar dat veranderde toen mijn zoon Max lid werd van de vereniging. Ik werd trainer van F2 en daarna F1. Jopie den Besten leidde in die periode als trainster de jongste pupillen, de ‘ukken’. Ze had een grote groep onder haar hoede, dus hulp was welkom. Ik meldde me aan om Jopie te gaan assisteren. Nadat zij op een gegeven moment stopte met de ‘ukken’ heb ik het van haar overgenomen. Ook ik kwam er achter dat het pittig is om in je eentje een flinke groep 4 tot 7-jarigen te trainen. Om die reden zocht ik naar versterking. Die kreeg ik in de vorm van enthousiaste vaders en opa’s. Ook mijn zoon Max ging helpen.”

André, die behalve ukkentrainer ook jeugdbestuurslid én coördinator JO-8 en JO-9 is bij vv Lekkerkerk is, had het voorbije seizoen 28 kinderen in zijn groep. Zestien daarvan stroomden  deze zomer door naar JO-8 en 9. “Ik ben nu flink aan het lobbyen om de ukkengroep weer helemaal vol te krijgen”, glimlacht de jeugdvoetbalenthousiasteling. Ukkenvoetbal is niet alleen heel leuk, maar ook goed voor de vereniging. Het is heel belangrijk om de kinderen goed te begeleiden bij hun eerste kennismaking met voetbal en club. Ik probeer plezier met ze te maken en plezier te brengen. Je hoort me niet zeggen dat ik een goede trainer ben, maar ik ben zeker wél een goede motivator. De opkomst is uitstekend, hetzelfde kan gezegd worden van de chemie tussen de ukken en de trainers. Het is van belang dat je je in je begeleidende rol goed realiseert dat de kinderen nog jong zijn en het best spannend is om lid te worden van een echte voetbalvereniging. Ik zorg altijd dat ik een kwartier voor de training al op het veld aanwezig ben. In die tijd maak ik met de kinderen een praatje. Dat werkt eigenlijk altijd. Ze ervaren dat je ze als mens ziet en niet alleen als voetballer.”

André de Jong ziet vv Lekkerkerk als een fijne, sociale vereniging en roemt de samenwerking binnen de jeugdcommissie en de trainersgroep. “Ook qua spelniveau zie je een stijgende lijn. Daarnaast is er voor de jeugdtrainers en mensen die daarvoor willen worden opgeleid de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen. Heel positief. Het is één van de manieren om mensen te binden aan onze club en ze plezier te laten houden in waar ze mee bezig zijn. Wat ik ook heel belangrijk vind is om de wat oudere jeugd voor de vereniging te behouden. Dat is best een weerbarstige kwestie. Vanaf een jaar of 14 zie je ze soms afhaken. De motivatie wordt dan wel eens minder, ze krijgen soms een bijbaantje of hebben het druk met andere dingen. De truc is om ze juist dán trouw te laten blijven aan vv Lekkerkerk. Met de jeugdcommissie denken we na over manieren om dat voor elkaar te krijgen. Er leven een aantal ideeën om een en ander gestalte te geven. Het moet aantrekkelijker gemaakt worden om lid te blijven van vv Lekkerkerk. Uiteindelijk hoop je dat deze spelers hier blijven, doorstromen naar de senioren en misschien wel het eerste elftal bereiken. Als dat gebeurt is de cirkel rond.”

Jeugd Krimpenerwaard jeugdcommissie voetbal vv Lekkerkerk