Faybian Hertstein beslist derby met twee goals

3 oktober 2021 19:00

Voor het eerst sinds 3 oktober 2020 speelde het Lekkerkerkse vlaggenschip weer
een competitiethuiswedstrijd op het complex aan de Tiendweg-West. Na een jaar met
Corona-regels waren er ook weer toeschouwers welkom bij de derby tegen
Schoonhoven.

2021-10-02_LKK-Schoonhoven_1_-_kopie.JPG

Beide teams hadden hun eerste wedstrijd van de competitie verloren en waren dus beide gebaat bij een overwinning. Lekkerkerk miste Erwin de Groot aan de aftrap vanwege werk en begon de wedstrijd met strijdplan waarbij vooral gebruik gemaakt wilde worden van de snelheid van de twee spitsen. Vanaf de aftrap kreeg Schoonhoven het initiatief en wachtte Lekkerkerk geduldig op een mogelijkheid om er snel door heen te spelen. Door de enorme wilskracht die de thuisploeg aan de dag legde, kwamen er ook kansen. In de achtste minuut profiteerde Faybian Hertstein na een slimme bal van Martijn de Jong van de geboden ruimte tussen de laatste linie en ouwe bekende Robin Schiedon, de doelman van Schoonhoven. Alleen voor de doelman faalde Faybian niet en schoot de bal met een boog in het doel: 1-0.

Na deze vroege goal bleef het spelbeeld hetzelfde, Schoonhoven veelvuldig in balbezit en Lekkerkerk loerend op een uitbraakmogelijkheid. Schoonhoven kreeg twee kansen in de gehele eerste helft, maar die kwamen voort uit slordigheden bij de thuisploeg. Gelukkig voor Lekkerkerk profiteerde Schoonhoven niet. Lekkerkerk kreeg in het vervolg van de eerste helft een paar mogelijkheden om de score uit te breiden, maar ook het Lekkerkerkse vizier stond niet meer op scherp. Na 46 minuten floot de prima leidende arbiter Hoogerwaard voor rust.

Na de rust begon Lekkerkerk sterk. Al in de 46e minuut pikte Faybian Herstein de bal van een verdediger van Schoonhoven af en stoomde op richting doelman Schiedon. De harde inzet werd ternauwernood gered. Ook in de 61e minuut leek de 2-0 in de maak, maar nu wist een verdediger de inzet van wederom Faybian Hertstein van de lijn weg te werken. Na een spaarzame kans van Schoonhoven kwam Lekkerkerk met de schrik vrij toen de bal op de buitenkant van de paal belandde. Martijn de Jong zag nog een Lekkerkerkse kopbal op de lat uiteenspatten in de 68e minuut. Uiteindelijk werd de ijver en de zoektocht naar een tweede treffer van Faybian beloond. In de 70e minuut werd hij wederom gelanceerd vanaf het middenveld. Nu haalde hij vanaf 20 meter verwoestend uit en liet doelman Schiedon kansloos. De wedstrijd leek vanaf dat moment gespeeld. Lekkerkerk liet Schoonhoven het spel maken, maar dat wist er eigenlijk niets mee te creëren. Een spaarzaam klein slippertje van keeper Dillan Heijnen in de 88e minuut bracht alsnog de spanning terug: 2-1. Met nog een paar minuten te spelen stond het ineens 2-1 en rook Schoonhoven nog een kansje om een gelijkspel uit het vuur te slepen. Echte gevaarlijk werd het echter niet meer en na 96 minuten was de wedstrijd gespeeld.

Met inzet, strijd en beleving wist de thuisploeg zeer verdiend de punten binnen te halen met twee prachtige goals van uitblinker Faybian Hertstein. Ook aanvoerder Bart Sterrenburg, Mike van Gent, het centrale duo Gertjan Rothman en Kevin van Gent en de sterk ingevallen Stan Burgraaf speelden een zeer goeie pot.

Komende zaterdag speelt Lekkerkerk uit bij Ameide, aanvang 15.00 uur op sportpark Meihoven in de gemeente Tienhoven.

John_Wijntjes_Lkk-Schoonhoven.jpg
Foto John Wijntjes van Wijntjes Fotografie