Knap overeind gebleven in weer een zwaar jaar

2 januari 2022 12:15

Een nieuwjaarsreceptie zit er ook in 2022 niet in, dus moeten we andermaal de traditionele toespraak van onze voorzitter Frans Braal en het proosten op de gezondheid van elkaar én van onze club missen

“Wat ik gezegd zou hebben als we met z’n allen wél bij elkaar hadden mogen komen? Dan zou ik sowieso al die mensen bedankt hebben die onze vereniging juist in deze coronatijd zo trouw zijn gebleven. Onze leden bijvoorbeeld, die bij vv Lekkerkerk bleven en ondanks alle beperkingen gewoon hun contributie bleven betalen. Onze vrijwilligers en hun bereidheid om zich ook in moeilijke tijden in te zetten voor de club. Onze Businessclub-leden en andere sponsors die hun bijdragen bleven leveren. Ik heb voor al die mensen groot respect. Want laten we wel wezen: de achter ons liggende twee jaar waren allesbehalve prettig en hadden, omdat er steeds weer andere maatregelen genomen werden, ook gemakkelijk heel demotiverend kunnen werken.”

Door alle steun van leden, vrijwilligers en sponsors, alsmede de support van gemeente Krimpenerwaard en de landelijke overheid, lukte het vv Lekkerkerk om in financieel opzicht fier overeind te blijven. “Daar zijn we als bestuur blij mee”, zegt Frans Braal. “Maar er is ook een ‘gevoelscomponent’. Ik ben nu ruim twee jaar voorzitter en heb het grootste deel daarvan in een ‘coronasetting’ moeten doorbrengen met steeds weer nieuwe regels die vervolgens na een paar weken weer in de prullenbak konden omdat er weer nieuwe verzonnen waren. Frustrerend. Steeds werd sporten belemmerd of zelfs stilgelegd. En daarmee ook het clubleven. Eerlijk gezegd vind ik dat onbegrijpelijk omdat sporten juist zo gezond is en het het sociale aspect van een vereniging voor veel mensen onmisbaar is. Tegelijkertijd zie je dat je bij de Mac Donalds je hamburgers kunt afhalen en slijterijen tot de essentiële winkels gerekend worden. Met alle respect hoor, maar is sport beoefenen dan níet essentieel? Juist nu is het zo belangrijk om andere mensen te ontmoeten en te bewegen. En dat kán ook op een veilige manier. Ik kan maar één ding hopen: dat 2022 een jaar wordt waarin we terugkeren naar ‘normaal’ en dat de milde variant van het coronavirus leidend zal zijn, waardoor we haar kunnen gaan rangschikken onder ‘de griep’ en periodiek onze prik komen halen. Ik droom er van dat we in mei van 2022 met z’n allen feest staan te vieren omdat het eerste vrouwenelftal van vv Lekkerkerk kampioen is geworden, verschillende jeugdelftallen de titel hebben binnen gehaald en ons eerste elftal zich heeft gehandhaafd zonder nacompetitie te hoeven spelen. We smachten naar ouderwetse gezelligheid in een volle kantine en op een zonovergoten druk terras. Het verhaal is heel simpel: voor dat plezier doen we het met z’n allen, óók ik als voorzitter.”

2022 is ook het jaar waarin vv Lekkerkerk het tweede kunstgrasveld gaat vervangen, de kleedkamers worden opgeknapt en de kantine een upgrade moet krijgen. Daarnaast zal een nieuwe hoofdtrainer benoemd moeten worden, nu bekend is dat René Noort onze vereniging aan het einde van dit seizoen gaat verlaten. “De samenwerking blijft beperkt tot één jaar en dat is op zich jammer”, vindt Frans Braal. “We hebben René leren kennen als een buitengewoon aardige man, dat staat buiten kijf. Misschien is hij wel nét wat te aardig voor deze spelersgroep, waarbinnen overigens bij een paar jongens op het vlak van de trainingsinstelling een spiegel niet zou misstaan. Uiteindelijk gaat het er vooral om wat je als team voor elkaar over hebt. Hoe dan ook: we gaan dit seizoen goed met elkaar afsluiten. In de tussentijd zijn we op zoek naar een nieuwe trainer voor komend voetbaljaar. Dat proces vordert. Er waren in totaal negen kandidaten, daar zijn er nu nog een paar van over met wie we verder praten. Binnen een paar weken maken we bekend wie René Noort gaat opvolgen.”

Op bestuurlijk vlak werd recent een organisatorische wijziging doorgevoerd die ooit geïnitieerd was toen Frans Braal’s voorganger Siebe Burggraaf nog preses was van vv Lekkerkerk: het terugbrengen van het aantal bestuursleden tot vijf personen. “De achterliggende gedachte: een compacter bestuur is werk- en wendbaarder. Een en ander betekende dat Facilitaire Zaken en Barzaken voortaan binnen eigen commissies vallen. De voorzitters daarvan staan in directe verbinding met een bestuurslid. De algemene ledenvergadering heeft ingestemd met de veranderingen. Ook reageerde men enthousiast op de entree van Martijn Stout als nieuwe secretaris. Een super mooie aanwinst, aardige kerel ook en voorzien van nieuwe ideeën. Altijd fijn met het oog op de toekomst. Mogen we blij mee zijn!”

Businessclub Lekkerkerk Frans Braal Vrienden van vv Lekkerkerk vv Lekkerkerk