Sterk Lekkerkerk laat kampioen Alblasserdam zweten

5 juni 2022 13:30

Lekkerkerk speelde gisteren de laatste wedstrijd van seizoen 2021-2022 in en tegen Alblasserdam. Voor de bezoekers stond er niets meer op het spel na zege vorige week tegen Ameide. Voor de gastheer daarentegen was het de belangrijkste wedstrijd in jaren omdat bij een overwinning het kampioenschap binnen zou zijn. Dat lukte uiteindelijk met de hakken over de sloot. Alblasserdam won met 4-2 en kon zijn feest gaan vieren.

2022-06-04_Adam-Lkk_1.JPG

Na een sfeervolle entree op het veld met veel rookpotten en een erehaag van pupillen van de thuisploeg begon Lekkerkerk prima aan de wedstrijd. In de eerste acht minuten speelde de bezoekers al twee flinke kansen bij elkaar. Het vizier stond echter nog niet op scherp en de thuisploeg kwam met de schrik vrij. Bij de eerste de beste  schietkans voor de thuisploeg stond het uit het niets ineens 1-0. Met een mooie krul werd de bal vanaf een meter of achttien in de kruising geschoten.

Lekkerkerk kon  vrijuit spelen en deed dan ook. Het was veelvuldig in balbezit en drong regelmatig door op de helft van het nerveuze Alblasserdam. In de zestiende minuut werd Stan Burggraaf, na een mooie combinatie met de sterk spelende Erwin de Groot, in het strafschopgebied pootje gehaakt. Voor eenieder een duidelijke strafschop, echter de man die er over ging, arbiter De Ruiter uit Gorinchem, vond als enige van niet. In de 22e minuut werd aanvoerder Bart Sterrenburg voor de tweede maal onreglementair naar de grond gewerkt na een mooie passeerbeweging. Zijn opponent kreeg daarbij terecht een gele kaart. In de val na de overtreding kwam Bart hard op zijn achterhoofd terecht. Na enkele minuten moest hij gewisseld worden voor Jay de Jong, omdat hij hele stukken van het voorafgaande kwijt was. Gelukkig bleek na onderzoek in de opgeroepen ambulance dat er niets ernstigs aan de hand was.

In het restant van de eerste helft bleef Lekkerkerk voetballend de bovenliggende partij en bepekte de thuisploeg zich tot vasthouden van de voorsprong en het loeren op een counter. In de 49e minuut maakte Dillan Heijnen een zeldzaam foutje en liet een gemakkelijke voorzet los. De bal werd vervolgens simpel door een speler van Alblasserdam binnengetikt. Direct na de goal werd gefloten voor de rust.

Na rust leek Alblasserdam te denken dat de titel al binnen was; het elftal kwam slap uit de kleedkamer. Lekkerkerk echter begon juist scherp aan de tweede helft. Na een goeie goal van Stan Burggraaf was het in de 47e minuut 2-1. Enkele minuten later zette Erwin de Groot zich ook op het scorebord na een slimme intikker. Zo stond het in de 51 e minuut weer gelijk en leek Alblasserdam de titel toch te gaan verspelen aan de buren van De Alblas. De thuisploeg probeerde zich weer op te richten maar Lekkerkerk beef prima partij bieden. De wedstrijd kon alle kanten op gaan. Voor de gastheer was vooral de gemotiveerde Dillan Heijnen een grote sta in de weg. Met enkele prachtige reddingen bracht hij de thuisploeg en het thuispubliek tot lichte wanhoop. Lekkerkerk werd ook in de tweede helft een aantal keer gevaarlijk, maar tot echte grote kansen kwam dat niet. Wel bleef de wedstrijd spannend en het wedstrijdbeeld in evenwicht. Uiteindelijk werd het in de 85e minuut toch 3-2 voor Alblasserdam. Aan de rechterkant van Lekkerkerk werd door een aanvaller van de thuisploeg knap voorlangs gesneden. Zijn diagonale schuiver was uiteindelijk zelfs Dillan Heijnen te machtig. In de 95 e minuut werd het uiteindelijk zelfs nog 4-2 doordat een bal bij de tweede paal van dichtbij werd binnen gewerkt. Na het laatste fluitsignaal kon Alblasserdam het kampioenschap gaan vieren en kon Lekkerkerk terug kijken op een goeie wedstrijd waarin het zijn sportieve plicht meer dan vervuld had.

Lekkerkerk is de competitie, samen met Schoonhoven en Ameide, als gedeeld negende geëindigd. De ploeg behaalde 29 punten na acht overwinningen, vijf gelijke spelen en dertien verliespartijen. Vooral tegen de onder Lekkerkerk geëindigde ploegen heeft het teveel punten verspeeld. Toch is de prestatie in seizoen 2021-2022 prima te noemen, Voor het eerst in de historie blijft Lekkerkerk in de derde klasse gehandhaafd zonder dat het daarvoor een nacompetitie nodig heeft. Na een moeizame start in de competitie en ook het wegvallen van trainer René Noort heeft assistent en interim-trainer Dennis Burger met behulp van de zeer ervaren Rob Jacobs ervoor gezorgd dat Lekkerkerk zichzelf uiteindelijk in de voorlaatste in veiligheid speelde. Een prima prestatie, mede ook gezien de vele wedstrijden waarin Lekkerkerk spelers moest missen. Op naar weer een seizoen in de derde klasse!!

2022-06-04_Adam-Lkk_2.JPG

2022-06-04_Adam-Lkk_3.JPG

2022-06-04_Adam-Lkk_4.JPG

2022-06-04_Adam-Lkk_5.JPG