Gedisciplineerd Lekkerkerk verrast in Papendrecht

9 oktober 2022 12:15

Lekkerkerk heeft zijn eerste driepunter binnen. Uit bij Drechtstreek incasseerde de ploeg van trainer Dennis Schoonewil een klinkende 0-4 overwinning.

Vooraf werd een zeer lastige wedstrijd verwacht tegen de matig aan de competitie begonnen club uit Papendrecht die slechts één puntje had. Ook Lekkerkerk had pas een enkel punt voorafgaande aan de wedstrijd. Na een goede eerste helft ging Lekkerkerk zeer verdiend met 0-3 rusten na drie prachtige goals. Na rust zette de thuisploeg kort aan en leek de aansluitingstreffer aanstaande. Echter na een rode kaart na een grove overtreding op Bart Sterrenburg op de middenlijn, sloeg Lekkerkerk toe met de vierde treffer. Na een tweede uitsluiting bij Papendrecht was de wedstrijd definitief beslist en konden de bezoekers de dik verdiende drie punten meenemen naar Lekkerkerk.

Lekkerkerk had in de week voorafgaande aan de wedstrijd een flink aantal spelers af zien haken met blessures, ziekte en overige oorzaken. Doordat het tweede team van Lekkerkerk vrij was, konden diverse spelers aansluiten bij het vlaggenschip. Lekkerkerk begon scherp, positief agressief en gedisciplineerd aan de wedstrijd tegen één van de teams die graag direct weer terug wil naar de tweede klasse. Drechtstreek speelde met zijn sterkste opstelling en probeerde vanaf het begin Lekkerkerk terug te dringen. Ondanks een licht veldoverwicht stond Lekkerkerk goed, met een zeer gedreven en prima spelende Mike van Gent net voor de verdediging, en gaf hoegenaamd niets weg. In de omschakeling met de snelle Faybian Hertstein kwamen de Lekkerkerkse bezoekers er geregeld dreigend uit. Langzaamaan kwam Lekkerkerk voetballend beter in wedstrijd en in de 25e minuut sloeg het toe. Na een schitterende dribbel langs drie verdedigers gaf de sterk spelende Erwin de Groot een uitgelegen kans aan Faybian Herstein om de score te openen. Na een eerste redding van de thuiskeeper, tikte Faybian de rebound prima binnen.

Drechtstreek leek van slag en Lekkerkerk rook dat er meer te halen was. In de 35e minuut maakte Jeffrey Altheer op schitterende wijze 0-2. Van ruim 25 meter krulde Jeffrey de bal in de verre kruising. Na deze tweede goal kreeg de thuisploeg zijn enige grote kans van de eerste helft. Maar doelman Dillan Heijnen redde bekwaam op een kopbal van dichtbij. Net voor rust sloeg Lekkerkerk nogmaals toe. Aanvoerder Bart Sterrenburg beloonde zichzelf na een goeie eerste helft met een prachtig schot vanaf de rand van de zestien in de kruising. Kort daarna floot de prima arbiter Van Heiningen uit Hendrik-Ido-Ambacht voor de rust.

In de rust wees trainer Dennis Schoonewil zijn team op het gevaar van, een door de thuisploeg, gewenste, bliksemstart aan het begin van de tweede helft. Scherpte bleef geboden was de boodschap.

Direct na rust ging de thuisploeg voor ‘alles of niets’, In de eerste minuut volgde direct de grootste kans. Gelukkig voor Lekkerkerk liep het goed af. In de 58e minuut viel indirect het doek voor Drechtstreek na een woeste tackle op Bart Sterrenburg ter hoogte van de middenlijn. De scheidsrechter kon niets anders dan een directe rode kaart trekken. Na deze uitsluiting werd de wedstrijd kort daarna definitief beslist door de tweede goal van Jeffrey Altheer. Na een vrije trap van Gertjan Rothman, kopte hij de bal bij de tweede paal knap binnen: 0-4. Net daarvoor meldde Jeffrey zich aan de kant met een blessure aan zijn sleutelbeen. ‘Wonderverzorger’ Rien Pols lapte Jeffrey weer op met een paar fictieve schroeven in zijn schouder en het ‘bevel’ om er nog maar eentje bij te maken. Dat lukte op fraaie wijze!

Weer een paar minuten werd de frustratie bij de thuisploeg nog zichtbaarder door een wederom zware overtreding op één van de uitblinkers aan Lekkerkerk zijde, Erwin de Groot. Na een tweede gele kaart voor de dader kwam Lekkerkerk tegen negen spelers te staan. Helaas moest de getorpedeerde Erwin geblesseerd het veld verlaten. Piet Otten verving hem. Een kwartier voor tijd moest ook Dylan Cornellisse, ogenschijnlijk zwaar geblesseerd het veld verlaten na een duw in de zij van een gefrustreerde speler van Drechtstreek. Na de lichte maar vervelende overtreding werd Dylan weggedragen met een mogelijke kniekwetsuur. In de resterende tijd verzuimde Lekkerkerk nog een vijfde treffer te maken. Vooral de hardwerkende spits Rick Looren de Jong was nadrukkelijk op zoek, maar Rick had een beetje pech en zijn vizier stond niet scherp genoeg. Na 92 minuten was de wedstrijd gedaan.

Na een enerverend duel met een gedreven en gedisciplineerd Lekkerkerk gingen de drie punten zeer verdiend mee naar het Lekdorp. Wel overschaduwde de mogelijk ernstige blessure van Dylan Cornellisse de vreugde enigszins. Het vertoonde spel geeft vertrouwen en hoop voor de komende wedstrijden, beginnende komende zaterdag met een thuiswedstrijd tegen huidig medekoploper Meerkerk. In het recente verleden bleek deze ploeg een lastige tegenstander voor de Lekkerkerkse ploeg, dus zullen focus en gedrevenheid top moeten zijn. De wedstrijd op het complex aan de Tiendweg-West begint om 14:30 uur.

Businessclub vv Lekkerkerk Krimpenerwaard voetbal vv Drechtstreek vv Lekkerkerk