All in the family: Martina en Owen Kort

24 oktober 2022 19:45

Moeders en zonen, vaders en dochters, moeders en dochters, vaders en zonen, ven en nichten, opa’s/oma’s en kleinkinderen; ze komen allemaal voorbij in onze nieuwe rubriek ‘All in the Family’. Met vandaag moeder Martina Kort en haar zoon Owen.

Ze stappen allebei in vv Lekkerkerk-tenue de kantine binnen en dat is geen toeval, want zowel Martina Kort als haar zoon Owen zijn actief lid van onze club.

“Ik speel in JO 11-1”, vertelt Owen (10). “Ik ben verdediger en sta meestal aan de linkerkant. Het is een leuk team en we zijn het seizoen goed gestart met een paar dikke overwinningen.” Moeder Martina voetbalt ook. Ze trad op ‘prettig aandringen’ van vriendin Priscilla Verwaal toe tot het Vrouwen-veteranen collectief dat op vrijdagavond in competitie uitkomt en op dinsdagavonden traint. “Ik begon met ‘nul’ voetbalachtergrond”, vertelt ze. “En hoewel ik door te trainen wel wat vooruit ga, ben ik nog steeds geen ster, ha ha! Mijn techniek laat flink te wensen over. De ballen schieten vaak nog alle kanten op. Maar goed, dat mag de pret niet drukken. Ik ben terechtgekomen in een geweldig gezellige groep en zie mijn sportbeoefening als een heerlijke ontspanning naast mijn werk als kinderverpleegkundige.”

Zoon Owen – groep 7 leerling van basisschool Het Schateiland- staat fysiek aardig zijn mannetje in JO 11-1. De schouderduw is zijn specialiteit. “Daarmee beuk ik best vaak tegenstanders tegen de grond”, stelt de jonge voetballer met een brede grijns vast. “Mijn balgevoel moet nog wel beter, vind ik. Ik wil zuiverder leren passen.”

Hoe Owen het vindt dat zijn moeder óók voetbalt? Zijn trotse glimlach verraadt dat hij het stiekem hartstikke leuk vindt. “Maar ik krijg hem niet meer zo ver dat hij met me wil oefenen,” zegt moeder Martina. “Klopt”, reageert zoonlief. “Dan ben ik op mijn kamer en komt ze naar boven en vraagt ze me of ik met haar een balletje wil trappen. Dat zie ik niet zitten.”

Allebei genieten ze volop van hun voetbalhobby én hun club. “Er wordt heel veel voor de jeugd georganiseerd”, noemt Owen Kort een enorm pluspunt van vv Lekkerkerk. Dat is super gaaf!” Martina is er al even enthousiast over. “Ik heb al eens wat hand- en spandiensten verricht voor de club,” zegt ze. “Dat doe ik graag want dit is een mooie en gezellige vereniging. Ik ben nog altijd blij dat ook ik er lid van ben geworden.”

Businessclub vv Lekkerkerk Jeugd Krimpenerwaard vv Lekkerkerk