Frans Braal hecht aan verbinding

21 januari 2023 11:45

Bij de start van een nieuw jaar denken veel mensen over wat geweest en wat komen gaat. Vv Lekkerkerk-voorzitter Frans Braal vormt op die regel geen uitzondering.

“We mogen als club terugkijken op een jaar waarin veel goed ging en een aantal zaken voor verbetering vatbaar zijn”, zegt hij. “In zijn algemeenheid mogen we vaststellen dat de sfeer binnen de verenigingen weer verder verbeterd is. Met dank aan al die positieve mensen die zich op wat voor manier dan ook inzetten voor de vereniging en er zorg voor dragen dat iedereen zich hier thuis kan voelen. Vooral onze jeugdafdeling maakt een mooie ontwikkeling door. Ook ben ik trots op onze vrouwen- en meisjesteams en ons g-team. Mooi is ook dat er in zijn totaliteit sprake is van groei van het aantal leden. Daar staat tegenover dat we ons wel enige zorgen maken over onze seniorenafdeling. Van ledentoename is daar helaas geen sprake en ook vinden we het vervelend dat er soms wedstrijden moeten worden geannuleerd omdat mensen soms te gemakkelijk afzeggen. Daarnaast vind ik het jammer dan er in mijn eigen leeftijdscategorie relatief weinig bereidheid is om vrijwilligerstaken op te pakken. En dát terwijl het zo leuk en bevredigend kan zijn om je in te zetten voor deze prachtclub!”

Inmiddels is Frans Braal alweer vier jaar voorzitter van vv Lekkerkerk. “Ik was kort daarvoor lid van de businessclub geworden met mijn bedrijf en werd al snel gepolst voor het voorzitterschap als opvolger van Siebe Burggraaf. Nee, bestuurlijke ervaring had ik tot dat moment niet. Ik bracht alleen mijn leidinggevende kwaliteiten mee. Uiteraard was ik best wat onzeker of ik deze club zou kunnen leiden, ha ha! Maar in de praktijk viel het me behoorlijk mee, met dank ook aan al die goede mensen om me heen. In eerste instantie wilde ik het voorzitterschap drie jaar vervullen, maar inmiddels zit ik al in mijn vierde jaar. Dat betekent niet alleen dat het me bevalt, maar heeft zeker óók te maken met het feit dat mijn klus nog niet af is. Er liggen namelijk nog wat punten waarvan ik had gehoopt dat ze al op de rit zouden staan. Dan praat je over zaken waarbij we optrekken met de gemeente, verbouwingen en wat organisatorische dingen die beter zouden moeten kunnen. Met andere woorden: er is nog voldoende werk aan de winkel.”

Frans Braal is graag op de club én op het dorp. “Ik woon sinds een jaar of drie met plezier in Krimpen aan den IJssel, maar merk toch ook dat ik een  sterke band heb met Lekkerkerk. We zouden met z’n allen best wat trotser mogen zijn op ons mooie dorp, vind ik. Bij Lekkerkerk hoort een sterke voetbalclub. En dat is vv Lekkerkerk in vele opzichten. Mooi in dat kader is dat onze selectie dit seizoen uitstekend presteert. Hoewel een eerste elftal slechts één onderdeel is van een vereniging, merk je wél dat als de resultaten en de sfeer goed zijn, daar een stimulerende werking van uit gaat. We merken het aan de sfeer en het enthousiasme van de achterban. Ook is het mooi om te zien dat het team onder leiding van trainer Dennis Schoonewil voor verbinding zorgt met onder meer de jeugd. Het wordt voor jonge gasten zo langzamerhand weer een eer om gevraagd te worden om mee te trainen of zelfs mee te spelen. Ik vind dat een mooie ontwikkeling. Hopelijk kunnen we die lijn doortrekken.”

Businessclub vv Lekkerkerk Frans Braal Krimpenerwaard jeugdcommissie vv Lekkerkerk