All in the family: Niels, Ties en Sep van der Velden

8 februari 2023 17:15

Moeders en zonen, vaders en dochters, moeders en dochters, vaders en zonen, ven en nichten, opa’s/oma’s en kleinkinderen; ze komen allemaal voorbij in onze rubriek ‘All in the Family’. Met vandaag vader Niels en zijn zonen Ties en Sep van der Velden.

Ze zitten alle drie klaar in hun vv Lekkerkerk-trainingspak. Een betere start van een interview kun  je niet verzinnen. Sep (7) is de jongste van het Van der Velden-trio. Hij voetbalt in JO 8-1. Ties (10) maakt deel uit van JO 11-1 en vader Niels is één van de trainers van laatstgenoemd team.

“Ik sta in de aanval”,  vertelt Sep. “JO 8-1 is erg gezellig. Er spelen ook vriendjes in die ik ken  van school. Ik vind het erg mooi om doelpunten te maken. Soms lukt dat.” Ties is in JO 11-1 de ene keer verdediger en dan weer keeper. “Dat gaat een beetje om-en-om”, vertelt hij. “Ik vind het allebei leuk om te doen.” Beide broers zitten op de KW-school. Sep krijgt daar les van Juf Kim, Ties van Juf Mariska. Naast zijn voetbalhobby houdt Ties van der Velden zich ook graag bezig met schaatsen. Hij is lid van schaatstrainingsvereniging Lekstreek. Voor Sep is het nog niet zover. Hij is nog druk bezig met zwemles en mag binnenkort op voor zijn diploma.

Vader Niels (39) gold in zijn jonge jaren als een prima voetballer. “Ik heb heel mijn jeugd bij Spirit gespeeld en bracht het uiteindelijk tot het eerste elftal. Daar heb ik twee jaar in gespeeld. Toen was het over en sluiten: mijn kruisbanden scheurden af. “Na het afronden van mijn HALO-opleiding raakte ik in de ban van een nieuwe sport: wielrennen,” vertelt hij. “En koersen doe ik nog steeds. Bij de amateurs. Het echte fanatisme is er wel een beetje af gegaan in de loop der jaren. Toch pak ik nog regelmatig mijn wedstrijdjes mee. Zoals het voorbije voorjaar de Wielerronde van Lekkerkerk. Ik was er op gespitst om juist in mijn eigen dorp te ‘vlammen’, maar dat pakte even wat anders uit. De koers werd afgevlagd vanwege een valpartij. Echt jammer. Hoewel: ik reed op dat moment wel ‘van achteren’. Dat viel me een beetje tegen, ha ha!”

Dat voormalig Spirit-voetballer Niels van der Velden enkele jaren geleden bij vv Lekkerkerk terecht kwam, had alles te maken met het feit dat zijn zonen lid werden van deze vereniging. “Voorheen ging ik wel eens kijken bij de club als het eerste elftal tegen Dilettant speelde. Toen de jongens gingen voetballen werd ik al snel gevraagd of ik jeugdtrainer wilde worden. De eerste vijf jaar trainde en coachte ik het team van Ties, sinds kort doe ik dat in samenwerking met Maarten Speksnijder bij de ploeg van Sep.”

“Het is leuk om training van papa te krijgen”, vindt Sep. “Hij doet het goed.” Broer Ties is al even enthousiast over de uit Remy Klein, Matthijs de Weerd en Ferry Gelderblom bestaande trainersstaf van JO 11-1. “Het gaat heel goed met ons team,” stelt hij trots vast. “we zijn al twee keer achter elkaar kampioen geworden!”

Vader Niels geniet volop van zijn begeleidende taken bij vv Lekkerkerk. “Dit is in de goede zin van het woord een ‘echte volksclub’”, zegt hij. “Gezelligheid staat bij vv Lekkerkerk hoog in het vaandel. Dat is belangrijk, vind ik. Want plezier moet de basis zijn voor elke sporter. Daarnaast doet de jeugdcommissie enorm veel voor de kinderen. Er worden regelmatig leuke dingen georganiseerd. Aan mijn oude vereniging Spirit bewaar ik overigens ook mooie herinneringen, maar die club is zo langzamerhand wél erg groot geworden en daardoor wat minder ‘intiem’ dan vv Lekkerkerk. Ik houd wel van dat gemoedelijke bij een vereniging van ‘ons-kent-ons’.” Sep en Ties ook. Met andere woorden: de ‘Van der Velden’s’ hebben hun plek gevonden!”

Businessclub vv Lekkerkerk Krimpenerwaard jeugdcommissie vv Lekkerkerk