All in the family: Peter en Senn Bouter

24 februari 2023 16:00

Moeders en zonen, vaders en dochters, moeders en dochters, vaders en zonen, ven en nichten, opa’s/oma’s en kleinkinderen; ze komen allemaal voorbij in onze rubriek ‘All in the Family’. Met vandaag: Peter en Senn Bouter.

We treffen Peter en Senn Bouter aan de eettafel in hun woning aan de Molenwerf in Lekkerkerk. De warme hap is net naar binnen. Tijd voor een interview!

Ooit speelde Peter Bouter een paar seizoenen in het tenue van vv Lekkerkerk. Nu is hij er sinds vorig jaar jeugdtrainer van het JO 11-5 team waar zijn negenjarige zoon Senn deel van uitmaakt. “Als voetballer blonk ik destijds uit in een totaal gebrek aan talent,”, grijnst Peter. “Ook speelden mijn zwakke enkels me op. Mijn activiteiten als voetballer beperkten zich tot een paar jaar in de F-jes en de E-tjes. Daarna hield ik het voor gezien en ben ik gaan waterpoloën. Dat ging een stuk beter. Ik heb jaren op een goed niveau bij Sparta (in Krimpen aan de Lek) en De Lansingh (in Krimpen aan den IJssel) gespeeld. Vervolgens werd ik lid van onderwatersportvereniging Sepia. In die periode haalde ik ook mijn duikinstructeurspapieren en ben ik les gaan geven. Mooie club!”

Toen zoon Senn lid werd van vv Lekkerkerk keerde Peter automatisch terug bij zijn oude vereniging, om uiteindelijk zelfs jeugdtrainer te worden. “Dat gebeurde anderhalf jaar geleden. Marcel Peeters raakte zijn trainersmaat Gilbert Braal kwijt en kon wel wat hulp gebruiken. Sindsdien werken Marcel en ik samen. Dat gaat hartstikke leuk. We vullen elkaar goed aan.”

Peter’s zoon Senn is al even enthousiast. “We hebben twee goede trainers, hoor,” vindt de speler van JO 11-5. “Én een gezellig team. Ik voetbal samen met een paar vrienden van school – Colin, Joep en Micha- en ook met de andere jongens kan ik goed opschieten. En wat ook fijn is: we winnen de laatste tijd best vaak!” Peter Bouter kan het beamen. “De afgelopen anderhalf jaar had ons team het zwaar qua tegenstanders. Grote nederlagen waren eerder regel dan uitzondering,”, zegt hij. “Nu, na twee degradaties, zijn we prima op onze plaats in de zesde klasse. De jongens doen het daarin hartstikke goed. Leuk is ook dat Marcel en ik de ploeg écht vooruit zien gaan. En minstens net zo belangrijk: het is een goede groep. Het is voor ons een plezier om JO 11-5 te mogen begeleiden.”

Senn Bouter mag je gerust multifunctioneel noemen: hij is inzetbaar op het middenveld én als doelman. “Er zijn wedstrijden dat ik de ene helft keep en de andere helft voetbal,” vertelt hij. “Ik vind het allebei even leuk. Als ik voetbal dan probeer ik goed op te letten waar ik moet staan. Soms wil iedereen mee naar voren om aan te vallen. Dan laat ik me een stukje zakken voor als er een counter komt.”

En dan is Senn even weg. Snel naar boven. Om een paar minuten later weer aan te schuiven aan de eettafel. Het doel van het intermezzo wordt al meteen duidelijk: Senn heeft zijn medailles én een  beker mee naar beneden genomen. Vol trots laat hij ze één voor één zien; stuk voor stuk herinneringen aan mooie momenten in een jong voetballeven in het zwart-wit van vv Lekkerkerk. “Dit is een hele leuke club om lid van te zijn,”, benadrukt hij. “Want je kunt hier niet alleen voetballen en trainen, er worden ook veel dingen georganiseerd zoals: het tentenkamp, LED-voetbal, de Bosloop, het Sinterklaasfeest, het Oranjefestival en nog veel meer. Super gezellig!” Dat vindt vader Peter ook. “Ook ik vind het geweldig om te zien  hoeveel leuke dingen er voor de jeugd  worden gedaan door een groep fantastische vrijwilligers. Petje af hoor! Het maakt het extra leuk om bij deze mooie vereniging betrokken te zijn. Ik hoop dat dat nog lang zo mag blijven.”

Businessclub vv Lekkerkerk Jeugd Krimpenerwaard Peter Bouter Slagerij Ooteman senn Bouter