Leonidas 1 - VV Lekkerkerk 1

Shurby Marchena (corner)

17 februari 2018 15:00

Onbekend

Afgelopen zaterdag stond de uitwedstrijd tegen het roemruchte Leonidas op het programma. De thuiswedstrijd had een zwaarbevochten overwinning opgeleverd (1-0). Ook in de uitwedstrijd was een overwinning broodnodig om zicht te houden op direct lijfsbehoud in de 3e klasse. De belangen waren dus vooraf duidelijk.

Lekkerkerk probeerde vanaf het begin de thuisploeg onder druk te zetten. Dat lukte in de eerste 10 minuten ook behoorlijk. Dat leverde een paar kleine mogelijkheden op. De 1e mogelijkheid was voor Bart Sterrenburg na een mooie crosspass van Martijn de Jong. De grote robuuste keeper van de thuisploeg wist de bal echter te keren. De thuisploeg probeerde met lange ballen tussen de laatste linie en keeper Robin Schiedon gevaar te stichten. Een aantal keer leverde dat gevaarlijke situaties op in het strafschopgebied van Lekkerkerk maar de wederom goed keepende Robin Schiedon wist zijn doel schoon te houden. Ook bij standaardsituaties was Leonidas gevaarlijk, vooral met de 2 boomlange opkomende centrale verdedigers. In de 13e minuut was het ineens 1-0. Uit een halfhoge hoekschop wist een middenvelder van de thuisploeg bij de 1e paal binnen te tikken. De verdedigers van Lekkerkerk waren 1 moment niet scherp en de bal lag in het doel. Na deze goal ging Lekkerkerk op zoek naar de gelijkmaker. Kansen daarvoor waren er zeker. Een kans van Martijn de Jong werd dubieus afgevlagd voor buitenspel. Bij een poging in de 35e minuut van Martijn de Jong, na een goeie aanval en een goeie voorzet vanaf de linkerkant, wist de keeper van de thuisploeg van dichtbij redding te brengen. In de 44e minuut werd dezelfde Martijn de Jong op zeer grove manier neer geschopt. In 1e  instantie wilde de scheidsrechter niets weten van een overtreding maar na enige momenten van bezinning gaf hij de, met gestrekt been inkomende, verdediger van de thuisploeg alsnog de gele kaart. De gehavende enkel van Martijn maakte verder spelen onmogelijk. Na deze smerige overtreding en het oponthoud floot de scheidsrechter heel snel voor rust. Ondanks dat Lekkerkerk meer mogelijkheden en kansjes had gehad, stond het wel met 1-0 achter.

Na rust kwam Tristan de Bruijn in het veld voor Martijn de Jong. Aanvoerder Pim Molenaar kwam daardoor op het middenveld te spelen. Met de power van Pim erbij ging Lekkerkerk nadrukkelijk op zoek naar de gelijkmaker. De thuisploeg werd vanaf de 46e minuut teruggedrongen op eigen helft en kwam maar sporadisch in de buurt van het Lekkerkerkse strafschopgebied. Na een paar slecht uitgespeelde mogelijkheden wist de, vooral in de 2e helft, zeer sterk spelende Bart Sterrenburg in de 68e minuut de verdiende gelijkmaker binnen te schieten. Na een mooie individuele actie, waarbij hij zijn directe tegenstander voorbij liep als of hij er niet stond, schoot Bart zeer knap in de verre hoek. De keeper van Leonidas had geen antwoord op de harde lage bal. Na deze gelijkmaker probeerde de thuisploeg weer wat meer op de helft van Lekkerkerk te komen, maar kansen leverde dat niet of nauwelijks op. Lekkerkerk ging met strijd, inzet en beleving op zoek naar de 1e uitoverwinning van het seizoen. Kansen kwamen er. De mee opgekomen Floyd Versluis schoot een rebound vanaf de zijkant van het strafschopgebied net over. De keeper heeft de harde knal alleen maar gehoord maar zag tot zijn geluk de bal overvliegen. In de 85e minuut kwam de beloning voor Lekkerkerk. De keeper van de thuisploeg had van zijn trainer de opdracht gekregen om alleen nog maar lange ballen te spelen. Bij een poging om de bal naar voren te schieten, gleed hij half uit en schoot de bal zo in de voeten van de loerende Kevin Liefhebber. Kevin kon daarop alleen oplopen richting de keeper en wist hem met een mooi schot te passeren. Ook 2 inkomende verdedigers kwamen te laat om Kevin van scoren af te houden. Ondanks dat Kevin niet geheel fit aan de wedstrijd was begonnen, bewees hij gedurende de wedstrijd, waarin hij nuttig speelde, dat hij van grote waarde is voor het huidige Lekkerkerk. Zoals hij zelf zei na afloop: “Cadeautjes moet je uitpakken!!” De Laatste 5 minuten en blessuretijd kwam Lekkerkerk niet echt meer in gevaar. De goed ingevallen Hamid Sarrafzadeh maakt zelfs nog bijna de 1-3. Uit een moeilijke hoek schoot hij de bal op de lat. Na 94 minuten floot de scheidsrechter voor einde wedstrijd en had Lekkerkerk de 3 punten binnen.

Lekkerkerk heeft na een 1-0 achterstand bij rust, na de hervatting duidelijk laten zien dat ze gaan voor rechtstreekse handhaving. Uiteindelijk werd de wedstrijd bij Leonidas verdiend gewonnen na een mooie goal van Bart Sterrenburg en een zeer welkome 1-2 van goalgetter Kevin Liefhebber. Nu volgen 2 weken van rust vanwege de voorjaarsvakantie. Op 10 maart hervat Lekkerkerk de competitie met de uitwedstrijd tegen Zwarte Pijl. Deze wedstrijd begint om 14.30 uur.