Collectief sterk Lekkerkerk wint met 3-2 van DFC

2941EP
LEKKERKERK
tel. 0180-661632

Na een moeizaam eerste kwartier na een snelle 0-1, herpakte de thuisploeg zich en werd de rust bereikt met 1-1. Na rust kwam Lekkerkerk weer achter tegen het hoog geklasseerde DFC maar na een rode kaart bij de bezoekers ging Lekkerkerk vol voor de overwinning. Na eerst een schitterende 2-2 , viel de winnende treffer in de 90e minuut.

Ook dit weekend miste Lekkerkerk weer een handvol spelers vanwege blessures. Daarbij waren ook een aantal sterkhouders, dus de wedstrijd tegen het Dordse DFC, dat grote kans had om periodekampioen te worden, werd vooraf als een lastige hobbel beschouwd. De bezoekers waren in het lopende seizoen nog ongeslagen na vijf winstpartijen en twee maal een gelijkspel.

Zoals verwacht greep DFC vanaf de eerste minuut het initiatief en maakte ze het Lekkerkerk erg lastig, vooral via de twee snelle buitenspelers en via de fysieke spits. Vooral de rechtsbuiten van DFC was heel moeilijk af te stoppen. Men zegt wel eens over snelle spelers dat ze "op de brommer" zijn, maar deze speler was duidelijk "op de motor". In de vijftiende minuut verloor Lekkerkerk de bal op de helft van de tegenstander waarna de rechtsbuiten werd weggestuurd in de ruimte. Deze snelheidsduivel was niet meer te achterhalen en ook keeper Dillan Heijnen was kansloos in de één op één. Na deze goal hield DFC nog het betere van het spel maar Lekkerkerk knokte zich terug in de wedstrijd. Daarbij werd het geholpen door de 1-1 in de 28e minuut van Stan Burggraaf. Na een perfect aangesneden vrije trap van Erwin de Groot tikte de spits beheerst binnen bij de tweede paal. Na de gelijkmaker voltrok het restant van de eerste helft zich in evenwicht met voor beide goals gevaarlijke momenten. Aanvoerder Bart Sterrenburg zag een snoeihard schot rakelings over vliegen. Ook bij vrije trappen en corners was Lekkerkerk dreigend. DFC bleef ook loeren op z'n kansen, maar keeper Dillan Heijnen hield met de keihard werkende achterhoede het doel tot aan de rust schoon. Na 48 minuten floot de goed fluitende arbiter uit Waalwijk voor de rust.

Het eerste kwartier van de tweede helft gaf hetzelfde spelbeeld als het laatste van de eerste helft. De wedstrijd was in evenwicht en in beide strafschopgebieden was het dreigend. De 1-2 in de 58e minuut viel na een gevaarlijke hoekschop waarbij de bal bij de eerste paal achterwaarts knap werd binnen gekopt. Lekkerkerk leek even aangeslagen maar ging al snel weer op zoek naar de gelijkmaker. In de 64e minuut was er een klein opstootje over een ingooi. Daarbij kreeg een Lekkerkerk speler een gele kaart voor het uitdelen van duw en een DFC speler een rode kaart voor het maken van een kopstootbeweging. Na deze uitsluiting ging Lekkerkerk vol gas op zoek naar de 2-2. Die viel ook in de 70e minuut. Aanvoerder Bart Sterrenburg schoot de bal binnen vanaf een meter of veertien. De doelman van DFC was kansloos op het harde geplaatste schot. DFC kreeg nog één grote kans op de 2-3 maar gelukkig voor de thuisploeg schoot de DFC-middenvelder de bal langs de buitenkant van paar voorlangs. Voorafgaande aan de gelijkmaker  van Bart Sterrenburg kreeg de ingevallen Ferry de Hoed al twee grote kansen op de 2-2 na zeer goeie aanvallen van de Lekkerkerkse ploeg. Helaas stond zijn vizier nog niet op scherp. In de 90e minuut maakte Ferry dat helemaal goed door een rebound via de keeper van DFC, na een poging van de eveneens ingevallen Niels Molenaar, hard en onhoudbaar binnen te schieten. Na deze goal wist Lekkerkerk de zes minuten blessuretijd stand te houden en bleven de drie punten in Lekkerkerk.

Na een moeizaam eerste kwartier was Lekkerkerk vanaf de 1-1 gelijkwaardig aan het sterke DFC. Nadat Lekkerkerk in overtal kwam trok het de overwinning naar zich toe met twee prima doelpunten in de laatste tien minuten van de reguliere speeltijd. De overwinning was een gevolg van een collectieve prestatie van de gehele ploeg. Alle spelers wilden een resultaat behalen tegen één van de sterkste ploegen uit de competitie en straalden dat uit op het veld. Een speciale vermelding in deze wedstrijd is er voor Patrick Prevo. Patrick speelt al gedurende lange tijd met fysieke ongemakken, maar tegen DFC wilde hij van geen wijken weten en speelde voor eerst in hele lange periode weer een gehele wedstrijd!! Volgende week wacht Lekkerkerk de derby bij FC Perkouw in Berkenwoude. Ook deze wedstrijd zal helaas zonder publiek gespeeld worden vanwege de geldende Corona-maatregelen.