SC Botlek pijnigt Lekkerkerk in de omschakeling

2941EP
LEKKERKERK
tel. 0180-661632

Zaterdagmiddag stond de eerste officiële wedstrijd van 2022-2023 op het programma. Lekkerkerk ontving bekertegenstander SC Botlek op het complex aan de Tiendweg-West. Na een redelijke eerste helft, waarin Lekkerkerk zich slechts met één goal beloonde, werd het in de tweede helft verrast met een aantal scherpe counters van de gasten. Na een 1-2 achterstand maakte Lekkerkerk nog wel 2-2 in de 90e minuut. In de blessuretijd kreeg Lekkerkerk vervolgens het deksel op de neus door twee doelpunten van de gasten. Daarmee werd de eindstand 2-4 bereikt na 98 minuten spelen.

Lekkerkerk begon de eerste helft met geconcentreerd spel. Het gaf in de gehele eerst helft hoegenaamd geen kans weg. Keeper Denny de Waal moest slechts éénmaal handelend optreden in de gehele eerste helft. Zelf speelde de thuisploeg een aantal kansen bij elkaar. Een koppoging van Erwin de Groot belandde van dichtbij op de lat. In de 17e minuut beloonde Lekkerkerk zich met een 1- voorsprong. Gertjan Rothman schoot een vrije trap door de muur heen in de korte hoek. In de resterende tijd tot aan de rust kreeg het Lekkerkerkse team een aantal grote kansen om de score minimaal te verdubbelen. Pogingen van Jeffrey Altheer en Rick Looren-de Jong werden binnengeschoten door of goed keeperswerk of te druistig handelen. Zodoende stond het bij rust slechts 1-0.

In de tweede helft brachten de bezoekers een lange en handige spits in. Deze invaller maakte het Lekkerkerk behoorlijk lastig. Toch was de eerste grote kans van de tweede helft voor Lekkerkerk. Weer hield de goeie en ervaren keeper van Botlek Jeffrey Altheer van scoren af met een knappe redding op het harde schot. In de 51e minuut verloor Lekkerkerk halverwege de helft van Botlek de bal. Via een messcherpe counter werd de Lekkerkerkse verdediging verrast en stond het zomaar 1-1. Een kwartier later werd er wederom niet scherp verdedigd en kon Botlek zelfs op voorsprong komen. In het restant van de tweede helft ging Lekkerkerk op zoek naar de gelijkmaker. In de 90e minuut viel die ook. Na een hoekschop werkte Stan Burggraaf de bal bijna binnen. In de rebound scoorde Jeffrey Altheer met een omhaal van dichtbij de verdiende 2-2. Daarmee leek de wedstrijd af te stevenen op een gelijkspel. Lekkerkerk zette nog aan voor de 3-2 maar in de 93e minuut kreeg de thuisploeg het spreekwoordelijke deksel op de neus. Na een slordige ingooi op de helft van Botlek, lag het achterin bij Lekkerkerk helemaal open. De snelle linksbuiten van Botlek was er vandoor en werd niet meer achterhaald. Ook keeper Denny de Waal kon geen redding brengen. In de laatste vijf minuten ging Lekkerkerk nogmaals op zoek naar de gelijkmaker. Die viel niet meer, het werd zelfs in de 98e minuut nog 2-4. Na deze goal floot de arbiter uit Den Haag voor einde wedstrijd.

Na een behoorlijke eerste helft en een matige tweede leed Lekkerkerk een onnodige nederlaag. De zware midweekse oefenwedstrijd tegen eerste klasser Nieuw-Lekkerland zal wellicht ook nog enige invloed gehad hebben op de matige tweede helft. Maar vooral het matige omschakelen na balverlies zal de komende weken verbeterd moeten worden. Volgende week is de tweede wedstrijd in de bekerpoule, uit bij Oud-Beijerland. De wedstrijd wordt gespeeld op het Sportpark Olympia aan de Langeweg 22 aldaar. Aanvang 14:30 uur.