Strijdlustig Lekkerkerk net ten onder bij titelkandidaat

Hardinxveld 1

Lekkerkerk 1

3e klasse D

24 september 2022 14:30

M.A. Vink

Sportpark Sluisweg
Sluisweg 131 A
3371ET
HARDINXVELD-GIESSENDAM
tel. 0184-612956

Zaterdagmiddag speelde Lekkerkerk de eerste competitiewedstrijd in en tegen Hardinxveld, op voorhand één van de sterkste ploegen in 3D van Zuid 1. Lekkerkerk speelde een gedreven eerste helft waarin ze het bij twee momenten lastig hadden. Het eerste moment werd gerepareerd door keeper Dillan Heijnen, hij stopte een strafschop, bij het tweede moment maakte de thuisploeg de 1-0. Na rust kwam Lekkerkerk, na een uur spelen, verdiend op 1-1. Na 76 minuten scoorde de thuisploeg eigenlijk uit het niets via een counter 2-1. De 3-1 viel in de slotseconde na een alles of niets slotoffensief van Lekkerkerk. Met iets meer fortuin had Lekkerkerk, na een passievolle wedstrijd, een eerste punt kunnen halen in de ouverture van seizoen 2022-2023.

Lekkerkerk begon in een regenachtig decor prima aan de wedstrijd. Titelkandidaat Hardinxveld werd het door de Lekkerkerkse bezoekers flink lastig gemaakt. Ondanks dat de thuisploeg een optisch overwicht had, leverde dat over de eerste helft slechts een paar gevaarlijke momenten op. Het eerste echte grote gevaar kwam in de veertiende minuut. Na een uiterste poging om met een sliding redding te brengen, bracht Ferry de Hoed de aanvaller van Hardinxveld in het strafschopgebied ten val. De terecht gegeven strafschop werd prima gestopt door Dillan Heijnen. Toch kwam de thuisploeg op 1-0 na ruim een half uur spelen. Bij één van de spaarzame keren dat Lekkerkerk even niet oplette, was het gelijk raak. Aan de rechterkant van de Lekkerkerkse verdediging kon te gemakkelijk de voorzet gegeven worden. De voortgebracht bal werd op de lat gekopt, maar de rebound viel precies voor de kopper, die van dichtbij in kon tikken. Lekkerkerk kwam in de eerste helft geregeld op de helft en ook in het strafschopgebied van de thuisploeg. Dat leverde met name een aantal schietkansen op die door teveel haast geen moeilijkheden opleverden voor de doelman van Hardinxveld. Na 47 minuten floot de goed fluitende Brabantse arbiter Vink voor het einde van de eerste helft.

Na rust kwam Lekkerkerk goed uit de kleedkamer. Het werd gevaarlijker met als eerste resultaat een prachtig schot van Jeffrey Altheer dat via de vingertoppen van de keeper van de thuisploeg op de lat belandde. Hardinxveld kon er in de eerste 25 minuten van de tweede helft niet veel tegenover zetten. Via een mooi bekeken schot van Erwin de Groot kwam Lekkerkerk in de 61e minuut verdiend op 1-1. Een stuntje leek in de maak. Hardinxveld drong wel weer wat meer aan, maar meer dan een aantal corners leverde dat niet op. Als het al gevaarlijker leek te worden, trad keeper Dillan Heijnen handelend op. Ook Lekkerkerk bleef op zoek gaan naar de 1-2. Een tweede kans voor Erwin de Groot, na een goeie aanval via Jeffrey Altheer, leverde net geen goal op. In de 76e minuut verloor Lekkerkerk de bal ter hoogte van het strafschopgebied van Hardinxveld. Met een directe lange bal op de ingevallen supersnelle spits van de thuisploeg leverde dat de eerste grote kans van de tweede helft op voor de thuisploeg. Het was wel gelijk raak. Uit het niets stond het ineens 2-1 en moest Lekkerkerk weer in de achtervolging. Met een alles of niets offensief in de laatste tien minuten probeerde Lekkerkerk nog iets te forceren. Het leverde wel druk op maar geen grote kansen. In de  allerlaatste seconden van de 95e minuut kreeg Lekkerkerk nog een counter te verwerken en werd het nog 3-1. Na deze goal werd er niet meer afgetrapt.

De kop van de competitie van seizoen 2022-2023 is er af. Na een prima wedstrijd, waarin met veel strijd, inzet en beleving gespeeld werd, leefde bij de Lekkerkerkse ploeg het gevoel dat er een stuntje, in de vorm van minimaal één punt, in had gezeten. Het vertoonde spel zal en moet nog wel ietsjes beter, maar met de getoonde inzet kon het zelfs Hardinxveld heel lastig gemaakt worden. Dat geeft vertrouwen voor de komende wedstrijden. Komende week wacht de eerste derby. Bergambacht komt naar het sportpark aan de Tiendweg-West. Aanvang van de wedstrijd is 14.30 uur.