Valse start voor Lekkerkerk

3062CT
ROTTERDAM
tel. 010-4561082

Lekkerkerk beleefde zaterdag in Rotterdam zijn competitieouverture van seizoen 2023-2024 tegen oude bekende Zwarte Pijl. De thuisploeg, traditiegetrouw versterkt met een ‘buslading’ aan nieuwe spelers, trakteerde ons elftal op een 4-0 nederlaag.

Na een eerste helft met slechts twee kansen voor de thuisploeg, die beide door invaller-doelman Denny de Waal goed werden gepareerd, viel een paar minuten voor rust de onnodige 1-0 na ongelukkig mistasten van de keeper. Na de pauze scoorde Zwarte Pijl halverwege de 2-0. Daarmee was het verzet gebroken en konden de Rotterdammers uitlopen met nog twee goals.

Lekkerkerk begon de wedstrijd op sportpark De Venhoeve zonder Youri van Dam en Dillan Heijnen. Beide  zaten nog een schorsing uit die ze hadden overgehouden uit de nacompetitie van vorig seizoen. Michael Lambermont, Stan Burggraaf en Kjeld Boers waren om andere redenen niet present. Vooraf leek het een zware strijd te gaan worden tegen een sterke ploeg met veel nieuwe spelers die allen afkomstig waren uit hogere klassen. Ook het zeer natte sompige grasveld was zeer moeilijk te bespelen voor een ‘kunstgrasploeg’ als Lekkerkerk. Het team van trainer Perry Bakema beperkte zich in de hele eerste helft voornamelijk tot tegenhouden. Daarin slaagde het prima. De thuisploeg, die veelvuldig balbezit had, combineerde er tot aan het strafschopgebied lustig op los. Eénmaal in de buurt daarvan wist men echter slechts twee echte kansen te creëren. Denny de Waal bleef in beide situaties meester over de situatie en hield daarmee de thuisploeg knap van scoren af.

Lekkerkerk kon er aanvallend heel weinig tegenover stellen. Er was alleen wat dreiging van Erwin de Groot en een afstandsschot van Finn van Kooten. Helaas voor Denny de Waal verkeek hij zich in de 41e minuut op een verre uittrap van de keeper van Zwarte Pijl. De bal stuiterde op twintig meter van zijn goal net over hem heen, waardoor de razendsnelle lange buitenspeler iets eerder bij de bal was dan Denny. Met deze reuzekans wist deze speler wel raad. Na 46 minuten en 1-0 op het scorebord vond de voor rust prima fluitende arbiter Noordhoek uit Barendrecht het genoeg en floot voor rust.

Na rust bleef het spel identiek aan dat van de eerste helft. Zwarte Pijl had veelvuldig de bal en Lekkerkerk loerde op één of twee gevaarlijke counters. In de 63e minuut kreeg de thuisploeg een cadeautje in de vorm van een vrije trap op de rand van het strafschopgebied. Er was totaal geen contact tussen Lekkerkerk-speler Finn van Kooten en zijn directe tegenstander. Toch zag de arbiter iets wat niemand anders op of rondom het veld zag…. . Tot overmaat van ramp voor Lekkerkerk legde oud-profspeler Ricky van Haaren de bal panklaar op het hoofd van de redelijk vrij staande spits. De bal verdween hard in de bovenhoek. Met deze tweede treffer was de wedstrijd eigenlijk wel gespeeld. Lekkerkerk wist met zijn spel weinig of geen gevaar af te dwingen. In het restant wist de thuisploeg nog tweemaal te scoren. Na 93 minuten was het genoeg voor de scheidsrechter van dienst.

Komende zaterdag wacht de eerste thuiswedstrijd tegen het Rotterdamse Overmaas. Ook dit beloofd een pittige middag te worden, want Overmaas won de eerste wedstrijd overtuigend met 3-0 van SV Charlois. Het duel start om 14:30 uur.