Voetbalvriendinnen in actie met ‘Pupil van de Week’

11 april 2022 20:45

Voetbalvereniging Lekkerkerk heeft de draad weer opgepakt met de herintroductie van ‘De Pupil van de Week’. Mariëlle Alblas en Beau Scholten nemen de organisatie ervan voor hun rekening en begeleiden hun jonge clubgenootjes op de wedstrijddag.

“De reacties zijn erg leuk”, vertelt Mariëlle Alblas (23). “De kinderen vinden het gaaf én spannend tegelijk: een middag optrekken met Lekkerkerk 1. Ook hun ouders zijn enthousiast. En Beau en ik vinden het erg leuk om de kinderen een mooie middag te bezorgen.”

“Onze taak is om de kinderen rond 12.30 uur samen met hun ouders te ontvangen,” legt Beau Scholten (23) uit. “We geven daarna een uitleg van wat er die middag allemaal te gebeuren staat en brengen de kids vervolgens naar de selectie. Na het omkleden lopen ze met het eerste elftal het veld op en mogen ze meedoen aan de warming up. Tijdens de wedstrijd mogen ze alles meemaken vanuit de dug out. In de rust nemen we de kinderen mee naar de kantine en krijgen ze een lekker patatje met wat drinken erbij, de wedstrijdbal met alle handtekeningen van de spelers, een voetbal-sleutelhanger én een ‘Pupil van de Week-certificaat’. Daarna dragen we de kinderen weer over aan hun ouders.”

Mariëlle en Beau werden een aantal maanden geleden gevraagd of ze zin hadden om het fenomeen ‘Pupil van de Week’ nieuw leven in te blazen. “Jopie den Besten maakte de Jeugdcommissie er op attent dat dit misschien wel iets voor ons twee was”, vertelt Mariëlle. “Wij vonden het een leuk idee. Weet je, Beau en ik zijn op zaterdagen vrijwel altijd ‘op de voetbal’; dus kunnen we hier prima tijd voor vrijmaken. Bovendien is het leuk om sámen een activiteit beet te pakken. Beau en ik kennen elkaar al sinds onze kleutertijd. We hebben allebei op basisschool Het Schateiland gezeten en werden tegelijkertijd lid van vv Lekkerkerk. De vriendschap die toen is ontstaan, bestaat nog steeds.”

“W kwamen destijds allebei in MD-4”, herinnert Bea Scholten zich nog goed. “Tot aan de senioren hebben we samen gevoetbald. Ik als rechtsback en keepster, Mariëlle als linksback of centraal achterin. Nadat we in het vrouwen-seniorenteam op zaterdag kwamen te spelen, hield het helaas op. Het team viel op een gegeven moment uit elkaar. Daarna was het ook voor Mariëlle en mij klaar omdat we allebei met blessures te kampen kregen. Mariëlle raakte uitgeschakeld vanwege een flinke knieblessure en ik was na een scooterongeluk niet meer in staat om nog te voetballen. Sindsdien zijn we allebei ‘ex-voetballers’ en sponsoren we de kantine, ha ha!”

Hoewel Mariëlle en Beau al een aantal seizoenen niet meer actief zijn ‘aan de bal’ blijft vv Lekkerkerk een vanzelfsprekendheid in hun leven. “Deze club laat je niet los”, stelt Mariëlle Alblas glimlachend vast. “Ik ben er mee opgegroeid en voel me hier thuis.” “Voor mij geldt hetzelfde”, zegt Beau Scholten. “Ik kom hier graag en vind het leuk om naar mijn vriend Kevin van Gent te kijken als hij met Lekkerkerk 1 speelt. En er is nóg een reden om bij de vereniging te zijn: het is namelijk erg leuk om samen met Mariëlle de ‘Pupillen van de Week’ een mooie middag te bezorgen. We doen het met plezier!”

Businessclub Lekkerkerk Businessclub vv Lekkerkerk Jeugd Krimpenerwaard jeugdcommissie vv Lekkerkerk