Vrienden van vv Lekkerkerk: springlevend en onmisbaar

6 april 2023 19:00

Nieuw kantine- en terras meubilair, een pannaveld voor de jeugd, een hoge koelkast voor achter de bar, tenten voor het jeugdkamp, ballentrollies, mini-tribunes bij veld 2, vrije trap-poppen, een rolsteiger voor de werkploeg.; het zijn allemaal voorbeelden van projecten die door De Vrienden van vv Lekkerkerk in de loop van twaalf jaar zijn gefinancierd of mee-gefinancierd.

“Wij zetten ons in voor zaken die belangrijk voor vv Lekkerkerk zijn, maar niet altijd helemaal bekostigd kunnen worden vanuit het verenigingsbudget,”, legt ‘Vrienden van’-voorzitter Henk Paaij uit. “We hebben daar op basis van de inleg van onze vriendenleden een pot voor waaruit we projecten deels of helemaal betalen. Onze besluiten nemen we op basis van ideeën en suggesties die door onze achterban worden aangedragen. En hebben we zelf bepaalde ideeën over de besteding, dan leggen we die aan de ‘vrienden’ voor. Op die manier hebben we sinds onze start in 2011 al heel wat mooie dingen kunnen doen voor de vereniging.”

Het plan om een vriendenclub te beginnen bij vv Lekkerkerk komt uit de koker van Piet Mak en Henk Paaij. “Een bekende van me was lid van de vriendenclub van voetbalclub PFC in Geervliet en vertelde daar enthousiast over,” gaat Piet Mak terug in de tijd. “Reden voor Henk en mij om eens een kijkje te nemen bij die vereniging. Wat we daar zagen leek ons ook prima toe te passen bij vv Lekkerkerk. In 2010 besloten we ‘De Vrienden van vv Lekkerkerk’ op te zetten. Samen met Gerard Visser en Erwin Paaij vormden we ‘vrienden-bestuur’, later kwam ook Siebe Burggraaf er bij.”

“Het principe van ‘De Vrienden van vv Lekkerkerk’ is eenvoudig en helder,” vertelt Gerard Visser. “We willen daar waar in de verenigingsbegroting geen of beperkt ruimte is, kijken of we een tegemoetkoming kunnen geven én we willen wat extra doen voor de jeugd. Dat is de voorbije twaalf jaar goed gelukt. Met dank aan al die mensen die zich bij ons aan hebben gesloten. Al meteen na de start zaten we op ruim honderd leden. Heden ten dage zijn het er 158. Ze betalen allemaal 50 euro per jaar om ‘Vriend’ te zijn. Het overgrote deel van dat bedrag wordt gebruikt om goede doelen binnen de club te ondersteunen. Daarnaast organiseren we jaarlijks een ‘Vriendenavond’ met een hapje, een drankje en muziek.”

De Vriendenavond vindt dit jaar op vrijdag 14 april plaats in de kantine van vv Lekkerkerk. “De voorbije twee jaar hebben we deze avond niet georganiseerd,” zegt Henk Paaij. “In 2022 stond ons hoofd er totaal niet naar omdat kort voor de ‘Vriendenavond’ onze gewaardeerde clubgenoot Jan van Tol was overleden. In 2021 moesten we de avond afgelasten omdat er toen nog allerlei corona-beperkingen waren. Maar nu is het feest weer terug. We gaan er iets moois van maken, compleet met barbecue en deejay.”

Dat ‘de Vrienden van vv Lekkerkerk’ zoveel leden heeft, is om twee redenen verklaarbaar: veel mensen voelen grote affiniteit met de voetbalclub en vinden een jaarlijkse contributie van 50 euro een aantrekkelijk bedrag. Daar komt nog eens bij dat met weet dat die 50  euro besteed worden ten behoeve van het algemeen welzijn van de leden. “Het ‘vrienden-bestand’ is heel divers”, weet Gerard Visser. “Veel mensen zijn lid op persoonlijke titel, daarnaast hebben verschillende elftallen, onze walking football-groep, oud -leden en zelfs mensen ‘van buiten’ zich bij ons aangesloten. Het verloop is relatief klein. Dat zegt ook wel iets. Mensen voelen zich thuis bij ‘de Vrienden’.”

Businessclub vv Lekkerkerk Krimpenerwaard Vrienden van vv Lekkerkerk jeugdcommissie vv Lekkerkerk