Bertel den Boer: voetbalvader en jeugdtrainer

19 oktober 2023 19:00

Deze zomer kreeg Bertel den Boer (48) van jeugdtrainer René Alblas de vraag of hij hem gaan wilde assisteren bij het JO 13-1 team. Sindsdien staat de 48-jarige Lekkerkerker elke maandagavond op het veld om de oefeningen uit te zetten, zijn collega te helpen, complimentjes uit te delen en spelers tot de orde te roepen.

“Met veel plezier,” reageert Bertel op de vraag of het coach-vak hem bevalt. “JO 13-1 is een leuke en hechte groep en je ziet vooruitgang in het spel. De verdediging is nog wél een aandachtspuntje. Soms wordt er in hachelijke situaties voor het eigen doel naar een ‘voetballende oplossing’ gezocht waar het slimmer is om de bal een ‘ros’ te geven. We hebben daardoor in de eerste fase van dit seizoen teveel tegengoals moeten incasseren. In zijn totaliteit echter mogen we tevreden zijn. We hebben lekker gevoetbald en eindigden in onze tweede klasse poule als tweede achter kampioen VVOR. Het was jammer dat we het onderlinge duel met die club met 3-2 verloren. Dat was, bleek later, de ‘sleutelpatij’.”

Bertel kwam met vv Lekkerkerk in aanraking toen zijn kinderen Tycho (12) en Jana (7) lid werden van de vereniging. “Als enthousiaste voetbalvader ben je dan van de partij, hè!” glimlacht hij. “En van het een komt vervolgens het ander.” Als voetballer groeide Bertel den Boer op bij vv Dilettant in Krimpen aan de Lek. Hij speelde er tot en met zijn eerste jaar in de senioren en verkaste toen naar De Zwerver Kinderdijk. Uiteindelijk keerde hij samen met zijn toenmalige teamgenoten terug naar het oude nest, omdat Dilettant inmiddels met zaterdagvoetbal begonnen was. Zeven jaar geleden nam hij afscheid van het veldvoetbal en koos hij voor ‘de zaal’. Hobby’s heeft hij ook. Met als meest geliefde vrijetijdsbesteding Feyenoord. “Ik heb alweer een jaar of dertig een seizoenkaart bij Feyenoord,” zegt de trouwe bezoeker van Vak T. “De club bevindt zich in een mooie periode. Uiteraard hoop ik vurig dat ‘we’ opnieuw kampioen worden. Een voorspelling over de eindstand? 1. Feyenoord, 2. PSV en 3. AZ. Ajax? Ik verwacht dat ze rond de achtste plek gaan eindigen.”

Businessclub vv Lekkerkerk Krimpenerwaard jeugd jeugdcommissie vv Lekkerkerk