Perry Bakema ziet perspectief in Lekkerkerk

11 januari 2024 19:00

Perry Bakema gaat zijn tweede half jaar in als hoofdtrainer van vv Lekkerkerk. Als het aan de prille dertiger ligt volgen er daarna nog meerdere seizoenen aan de Tiendweg-West. “Ik heb het hier naar mijn zin en zie perspectief.”

Zijn eerste klus als hoofdtrainer bevalt dus goed, mogen we vaststellen. Maar dat is wat anders dan concluderen dat de eerste seizoenshelft comfortabel verlopen is. “We hebben de voorbije maanden te maken gehad met een stortvloed aan blessures, waarvan enkelen zwaar en langdurig,” zegt Bakema. “Met als dieptepunt de uitwedstrijd tegen CKC, waarbij slechts vier oorspronkelijke eerste elftalspelers aan de aftrap stonden. We moesten het team completeren met jongens uit het tweede en enkele jeugdspelers. Op zich zijn dat situaties waar je niet vrolijk van wordt, maar ik zie er ook voordelen in. Vv Lekkerkerk heeft namelijk aardig wat talent rondlopen; spelers die nu misschien versneld naar boven komen drijven en zich kunnen laten zien op trainingen en tijdens wedstrijden. Wat ik tot nu toe gezien heb ziet er veelbelovend uit. Zeker ook voor de iets langere termijn staat de club er helemaal niet verkeerd voor.”

Een blik op de actuele ranglijst laat zien at Lekkerkerk het lastig heeft in de derde klasse C. De poule is een stuk zwaarder dan die van vorig jaar, het eerste elftal leverde bovendien de voorbije zomer met het afscheid van Gert-Jan Rothman en Jeffrey Altheer ervaring in en heeft sinds de competitiestart met fysieke tegenslagen te maken alsmede spelers die – geheel in lijn met de algemene trend in het hedendaagse amateurvoetbal – in competitietijd soms een weekend weg of op vakantie gaan. Het zijn drie factoren die het ingewikkeld maken om aan een consistente lijn te werken én resultaten te boeken. Daartegenover staat het al door Bakema gememoreerde pluspunt dat jonge spelers de kans krijgen zich te onderscheiden.”

“Daarnaast hoop ik dat spelers die nu nog geblesseerd zijn, weer kunnen aansluiten bij de groep,” zegt de coach. “Want we hebben voor zover mogelijk iedereen nodig om ons uit de bhuidige situatie te knokken en boven de gevarenzone te eindigen. Ik ben ook in dat opzicht optimistisch gestemd. De sfeer is goed, we trainen prima en de verandering van systeem – naar 5-3-2, red.) zorgt voor meer soliditeit en dynamiek. We hebben er ook de spelers voor om deze spelwijze te gebruiken. Natuurlijk, de komende weken wacht ons een pittig programma met duels tegen ploegen die hoger op de ranglijst staan dan wij. Maar ook wij kunnen een prima team op de been brengen. Een elftal bovendien dat wíl presteren en steeds beter gaat voetballen. Het is nu zaak dat we dat doorzetten en af en toe eens een portie mazzel ervaren. Want daar ontbrak het in verschillende wedstrijden behoorlijk aan in de eerste seizoenshelft. Neem de wedstrijd tegen Slikkerveer. We speelden uitstekend en hadden ‘tig’ keer kunnen scoren. Om na afloop met lege handen te staan. Het is zomaar een voorbeeld van pech.  Laten we nu ons geluk maar afdwingen. Ik heb er vertrouwen in dat dat gaat lukken.”

Tot slot spreekt Perry Bakema de ambitie uit om ook de komende seizoenen hoofdtrainer van vv Lekkerkerk te zijn. “Nogmaals, ik heb het hier zeer naar mijn zin, vind dit een fijne club met prettige mensen. Ook heb ik het gevoel dat de klik met de spelersgroep er is en dat we door kunnen met elkaar.  De spelers hebben hetzelfde aangegeven in mijn richting. Ze hebben in het begin aan me moeten wennen. Nu ik terug kijk snap ik dat heel goed. Ik maakte het allemaal veel te moeilijk in die eerste weken met mijn ‘fases 1, 2 en 3’. Terwijl ik daar over sprak zag je ze kijken met een blik van ‘waar heeft ie het over?’ ha ha! Daar hadden de jongens misschien wel gelijk in. Ik heb daar van geleerd. Je kunt het ook te ingewikkeld maken, hè?! Uiteindelijk gaat het erom dat je collectief van voetbal houdt en graag op het veld staat. Dat doen we! Het is fijn werken met elkaar!”

Businessclub vv Lekkerkerk Krimpenerwaard Perry Bakema vv Lekkerkerk