Willem de Bruijn start ‘het vrije leven’

19 januari 2024 17:00

Zevenentwintig jaar lang runde businessclublid Willem de Bruijn zijn onderhouds- en montagebedrijf in Lekkerkerk. Onlangs stapte hij van het ondernemerschap over naar het pensioen.

“Het is mooi geweest,” zegt de 66-jarige Lekkerkerker, wiens zoon Tristan de voorbije zes jaar met het samenwerkte binnen het bedrijf. “Het is wel even een rare gewaarwording om de tijd nu aan jezelf te hebben. Ik ben nog inzetbaar voor wat kleine klusjes voor familie en vrienden, maar verder is het klaar. Mijn bedrijfswagen heb ik verkocht. Tristan is als werkvoorbereider aan de slag gegaan bij Goudriaan. Daar heeft hij het erg naar zijn zin. En ik geniet sinds een maand of twee van mijn pensioen. Het geeft me de vrijheid om dingen te doen die er in het verleden niet altijd van kwamen: reizen, wandelen, motorrijden, met de caravan op pad, grote legpuzzels maken. Ik zal me niet vervelen, ha ha!”

Willem de Bruijn was 16 toen hij rechtstreeks uit de schoolbanken als metaalbewerker aan de slag ging bij scheepswerf Van der Giessen-de Noord in Krimpen aan den IJssel. Na vijf jaar verkaste hij naar de bouw. “Ik kwam terecht bij een klein bouwbedrijf, maar die ging na twee jaar failliet, waardoor ik iets nieuws moest zoeken,” vertelt hij. “Ik vond een nieuwe baan in de demontabele bouw. Na een jaar of vijf verruilde ik die job voor een nieuwe werkkring: bij Kiba kunststof kozijnen, het bedrijf van mijn zwager. Als productiechef heb ik daar twaalf jaar gezeten. Tot 1996. Toen begon ik voor mezelf.”

“In het begin hield ik me vooral bezig met kozijnen en dakkapellen plaatsen. Later ben ik me ook gaan bezig houden met het realiseren van aanbouwen, onderhoud en reparaties. 21 jaar lang werkte ik alleen, vervolgens kwam Tristan erbij in de zaak. We hebben fijn samengewerkt. Een prima vakman.”

Eind november ging Willem de Bruijn met pensioen. “Ik heb nog wel even in dubio gestaan om nog door te gaan als eenmanszaak,” zegt hij in alle eerlijkheid. “Maar ik wist ook dat het een goed moment was om te stoppen. Ik voel me nu nog aardig fit en zit vol plannen. Van het lopen van de Vierdaagse in Nijmegen tot en met verre reizen; ik wil het allemaal meemaken. Dan is het handig als je niet gebonden bent aan een zaak. Vandaar dat ik de knoop heb doorgehakt. Het is klaar.”

Zijn afscheid van het ondernemerschap betekent ook dat Willem de Bruijn aan het einde van dit seizoen de Businessclub van vv Lekkerkerk vaarwel zegt. “Ik bewaar er mooie herinneringen aan,” egt hij. “De excursies en de feestjes; ik heb er flink wat van meegemaakt. Echt top! Nu ik niet meer onderneem sluit ik me straks aan bij ‘de Vrienden van vv Lekkerkerk’. En verder blijf ik graag bij de vereniging komen. Bijvoorbeeld bij thuiswedstrijden van het eerste elftal. Die bezoek ik al jaren met een vast koppeltje vrienden. Is en blijft gezellig.”

Businessclub vv Lekkerkerk Krimpenerwaard vv Lekkerkerk