De Haay Bouwwerken: begrip in de Krimpenerwaard

13 februari 2024 16:45

Ons Businessclublid Kees-Jan de Haay is alweer meer dan twintig jaar actief als ondernemer. Zijn bedrijven De Haay Bouwwerken en De Haay Kozijnen zijn een begrip in de Krimpenerwaard.

We treffen Kees-Jan in zijn vorig jaar in gebruik genomen nieuwe bedrijfspand aan de Van Markenstraat in Lekkerkerk. Nieuwbouw bleek noodzakelijk na de brand die twee jaar geleden een deel van het bedrijventerrein in de as legde. En zo geschiedde. Op eigen kracht werd een fraai nieuw en praktisch ingedeeld gebouw neergezet van waaruit De Haay Bouwwerken en de Haay Kozijnen hun veelal regionale klanten met kwalitatief voortreffelijk maatwerk bedienen.

“Met ons bouwbedrijf houden we ons voornamelijk bezig met nieuwbouw van woningen, aanbouwen, dakkapellen, dakrenovaties, badkamers en verbouwingen. Daarnaast bouwen we bedrijfspanden,” vertelt Kees-Jan de Haay, wiens team van vaklieden uit zeven medewerkers bestaat. “Zelf ben ik ook graag op de projecten bezig,’ zegt hij. “Vind ik nog altijd mooi om te doen. Tussen de jongens. Genieten van het moois dat we maken. Ik probeer een en ander te combineren met mijn werkzaamheden op kantoor. Dat lukt goed.”

Kees-Jan de Haay is afkomstig uit een groot en ondernemend gezin. “Mijn ouders hadden een veehouderij hier in Lekkerkerk. Voor mij was het in mijn jongste jeugd dan ook geen vraag wat ik later zou worden: boer! Echter rond mijn 13e/14e veranderde ik van gedachten. Ik ontdekte steeds meer dan een boerenbestaan weliswaar mooi is, maar er ook voor zorgt dat je altijd gebonden bent aan je bedrijf. Een weekendje weg? Vrijwel onmogelijk. Ik koos er daarom voor om in loondienst in de bouw te gaan werken. Dat deed ik zes jaar. Op mijn 21e besloot ik om voor mezelf te beginnen. Geen moment spijt van gehad.”

Kees-Jan de Haay startte als eenmansbedrijf, maar zag zich vanwege de snelle groei genoodzaakt om medewerkers aan te nemen. “Inmiddels bestaat ons team uit acht man, inclusief mezelf. Ik heb niet de ambitie om ‘groot’ te worden. Veel belangrijker is dat we voor onze klanten mooie dingen maken, waar we met z’n allen plezier aan beleven. Dat doen we voornamelijk in Lekkerkerk en omgeving. We zitten goed in het werk. Prettig is ook dat onze kozijnenfabriek het prima doet. We produceren kozijnen, draai- en kiepramen en hardhouten schuifpuien. Alles op maat en desgewenst kant- en klaar, voor zowel bouwbedrijven en zzp-ers als particulieren. Er is veel vraag naar en daar zijn we blij mee.”

Hoewel Kees-Jan de Haay nooit lid is geweest van een voetbalvereniging, heeft hij toch een band met vv Lekkerkerk. “Een mooie club die een belangrijke plek inneemt in ons dorp en veel mensen  plezier oplevert,” zegt hij. “Nu ik twee kinderen bij vv Lekkerkerk heb spelen, sta ik regelmatig langs de lijn om naar hun verrichtingen te kijken. Leuk om ze zo enthousiast bezig te zien. Mede daardoor ben ik ook weer heringetreden bij de Businessclub. “Ik was een paar jaar geen lid omdat ik even pas op de plaats wilde maken qua sponsoring en allerlei contributies. En nu ben ik weer terug. Nee, aan zelf tegen een bal trappen, heb ik niet zo’n behoefte. Ik ben meer van het timmeren, ha ha! Maar dat neemt niet weg dat ik het verenigingsleven zeker waardeer. Vandaar dat ik vv Lekkerkerk graag ondersteun.”

Voor meer informatie: wwwdehaay.nl

Businessclub vv Lekkerkerk De Haay Bouwwerken Krimpenerwaard voetbal vv Lekkerkerk