Driedubbele passie voor het keepersvak

22 maart 2024 19:45

Willem-Jan Reehorst moest vanwege knieklachten al vroeg zijn keepersambities bij het grofvuil zetten, maar die fysieke malheur heeft hem er nooit van weerhouden om ‘van het vak’ te blijven houden. Tegenwoordig brengt de 44-jarige liefhebber zijn passie in praktijk als keeperstrainer bij de JO 8, 9 en 10 van vv Lekkerkerk. We spraken met Willem-Jan af voor een interview en spraken en passant ook twee van zijn jonge doellieden: Jochem de Haay en Noud Kelder.

“Ik kwam bij de club toen mijn zoontje er vorig  jaar lid werd,” vertelt Willem-Jan Reehorst. “Vv Lekkerkerk had geen keeperstrainer, zo werd me al snel duidelijk. Ik raakte er over in gesprek met jeugdtrainer André de Jong en besloot de uitdaging aan te gaan. “Ik train sindsdien op maandagavond twee groepjes keepers,” vertelt Willem-Jan Reehorst. “In totaal gaat het om zo’n dertien kinderen. Super leuk om te doen en fijn dat ik op deze manier mijn liefde voor het keepen mag overbrengen.”

Ooit droomde Willem-Jan Reehorst van een mooie keepersloopbaan, maar kwam hij in zijn jeugd niet verder dan ‘doelman spelen’ op het trapveldje in de buurt van zijn ouderlijk huis. Thuis waren ze vanuit geloofsovertuiging niet gecharmeerd van voetbal en zeker niet als verenigingen die sport ook op zondag beoefenden. Toen ik uiteindelijk een leeftijd had bereikt waarop ik zelf mijn beslissingen ging nemen, was de ‘clubpret’ van korte duur. Binnen de kortste keren begaf mijn knie het. Het was meteen over en sluiten. Maar de liefde voor het keepersvak heb ik altijd gehouden. Vandaar dat het nu zo leuk is dat ik jonge doellieden mag trainen. Ik doe dat vanuit eigen inzichten en met oefeningen die ik links en rechts heb verzameld. Omdat er best een verschil is in niveau en ervaring bij de jeugdkeepers hier, probeer ik mijn oefenstof zoveel mogelijk te differentiëren. Daardoor hebben alle kinderen plezier en kunnen ze zich elk p hn eigen manier ontwikkelen.”

Jochem de Haay (9 en doelman van JO 9-2) is één van hen. “De trainingen zijn erg leuk,” vindt de jonge Lekkerkerker. “En ik ga vooruit, dat is ook fijn. “Ik durf links en rechts te duiken en ik kan goed uit mijn hand schieten en dropkicks geven. Wat nog wel beter kan? Ik moet nog sneller leren denken in het veld en wat beweeglijker worden.” Noud Kelder (7) is al een paar jaar lid van vv Lekkerkerk. “Ik begon bij de ukken en nu ben ik keeper van JO 8-1,” vertelt hij. “ik heb het erg naar mijn zin op de club en keepen is super leuk om te doen. Ik ben best goed op lage schoten en uittrappen gaat ook steeds beter. Alleen mijn concentratie is niet altijd top. Soms sta ik een beetje te dromen tijdens een wedstrijd, ha ha!”

Over hun keeperstrainer zijn beide jonge doelmannen – die Feyenoord-keeper Justin Bijlow als idool hebben- heel tevreden. “De lessen zijn goed en leuk,” zegt Noud. “We doen allemaal leuke oefeningen,” voegt Jochem toe aan de woorden van zijn clubgenoot. Willem-Jan Reehorst herkent het plezier van zijn spelers. “Zo ervaar ik het zélf ook!”,  glimlacht de coach. “Ik geniet er enorm van. Zo mooi om dat enthousiasme te zien. Daar doe je het voor.”

Businessclub vv Lekkerkerk Jeugd jeugdcommissie vv Lekkerkerk