Jacqueline van der Laan brengt stukje vv Lekkerkerk naar Gambia

20 maart 2024 18:30

Mocht je naar Gambia afreizen voor een vakantie, dan is de kans aanwezig dat je er jonge inwoners tegenkomt met shirts, broekjes, sokken of trainingspakken van VV Lekkerkerk aan! Jacqueline van der Laan-Van Vugt heeft de spullen recentelijk hoogstpersoonlijk overhandigd tijdens haar bezoek aan het West-Afrikaanse land.

“Erg fijn om te doen,” vertelt de echtgenote van VV Lekkerkerks hoofdsponsor Marius van der Laan. “Al die blije gezichten van mensen die dolgelukkig waren met de spullen, maakten het onvergetelijk.”

Jacqueline was elf jaar geleden al eens eerder te gast in Gambia. “Samen met Marius,” vertelt ze. “Dat was een mooie ervaring. We namen ons voor om er nog eens terug te keren. Marius zag het om gezondheidsredenen niet zitten om dit keer mee te gaan, dus stapte ik alleen in het vliegtuig voor een twaalf daags bezoek.”

In Gambia trof Jacqueline de Lekkerkerkse echtparen Albert en Annaliese de Haaij, Koos en Mary Rietkerk, Koos en Marry den Hertog en Dirk en Lieneke Koolwijk. “Zij zetten zich al vele jaren in voor de Gambiaanse bevolking. Albert en Annaliese ondersteunen inmiddels 29 jaar gezinnen. Koos en Mary zijn er alweer 18 jaar actief, de andere twee echtparen waren er dit jaar voor de 4e keer. Het is prachtig om te zien dat deze hulp effect heeft. De kinderen konden er door naar school en hebben inmiddels allemaal een baan. En ook andere Gambianen zijn geholpen met de spullen die vanuit Nederland die kant op gaan.”

Vorig jaar oktober werden weer flink wat materialen ingezameld om verscheept te worden naar het West-Afrikaanse land. Vorige maand zorgde vaste contactpersoon en chauffeur Kemo ervoor dat de artikelen vanuit het distributiecentrum werden afgeleverd bij families en scholen. “Marius en ik hebben afgelopen najaar bij vv Lekkerkerk gevraagd of ze ook daar wilden meedoen om goede en bruikbare materialen aan te leveren,” vertelt Jacqueline. “Dat leverde een aantal volle dozen op. Een deel daarvan kon ik uitreiken tijdens mijn bezoek aan Gambia. De blije gezichten van de ontvangers zal ik nooit vergeten. Ook ben ik met de vier echtparen mee geweest om spullen af te leveren bij een lokaal ziekenhuis. Ook dat was indrukwekkend. En ik mocht wat Feyenoord-spullen geven aan verschillende Gambianen. Dat werd zeer gewaardeerd, ha ha! Door de aanwezigheid van Yankuba Minteh in de Feyenoord-selectie is de club enorm gegroeid in populariteit onder de Gambianen. En dat heb ik gemerkt, ha ha! Alles bij elkaar kijk ik met een heel goed gevoel op deze reis terug. Prachtig land, lieve mensen. En gewoon fijn om iets voor ze te kunnen betekenen, hoe klein dan ook.”

Businessclub vv Lekkerkerk Vv Lekkerkerk