'De vereniging staat er in zijn totaliteit goed voor'

10 april 2024 11:00

Als vader van twee voetballende kinderen voelde Johan Zonneveld zich al prima thuis bij vv Lekkerkerk; als voorzitter trekt hij die positieve lijn moeiteloos voort. “Het beeld wat ik had van de vereniging is in de tussentijd net veranderd,” glimlacht hij. “Dit is een hechte en sociale club. Het voorzitterschap bevalt me goed. Ik vind het simpelweg leuk!”

Johan Zonneveld werd een half jaar geleden benoemd tot voorzitter van vv Lekkerkerk. De voorbije maanden benutte hij om de vereniging beter te leren kennen. “Dat doe je niet alleen door om je heen te kijken, maar vooral ook door met mensen te praten over wat ze doen voor de club, hoe ze er in staan en tegen dingen aankijken, wat voor wensen en ambities ze hebben en wat er verbeterd kan worden om de club nóg beter te laten draaien. Ik heb vooral veel geluisterd en genoten van al die clubliefde en betrokkenheid die me tegemoet kwam. Wat me ook goed deed, was dat ik me als relatieve buitenstaander echt opgenomen voelde in de vereniging. Tja, en dat voel je je snel thuis, hè!”

Het voorbije half jaar hebben de leden van vv ‘Lekkerkerk-familie’ Johan Zonneveld leren kennen als een toegankelijk mens. “Dat wil ik ook zijn,” zegt hij. “Goed communiceren is zó enorm belangrijk binnen een vereniging. Het stimuleert om open te zijn en het beste uit jezelf en anderen naar boven te halen.”

Johan Zonneveld heeft vv Lekkerkerk leren kennen als een bruisende en actieve club met tal van enthousiaste vrijwilligers. “De vereniging staat er in zijn totaliteit goed voor,” stelt hij vast. “De jeugdafdeling maakt een prachtige groei door. De seniorenafdeling blijft aardig stabiel en er wordt veel georganiseerd. Pas was er weer een schoolvoetbaltoernooi, georganiseerd door Patrick, Brigitta en Dennis. Liepen er uit de regio 450 kinderen te dartelen over ons complex. Geweldig toch?! Het is één van de vele aansprekende voorbeelden waarbij onze vrijwilligers actief zijn. ook fijn: de nieuwe beschoeiingen  en het algehele onderhoud op het complex, met dank aan Jasper Schilt en de werkploeg. En nu zijn er weer plannen om de kleedkamers up to date te maken. Onder leiding van Rokus den Besten is een groep mensen bezig met de voorbereidingen van dat project. Machtig mooi!”

Trots is Johan Zonneveld ook op de sportieve ontwikkelingen op prestatief gebied binnen de jeugdafdeling. “Daar worden echt stappen gezet,” zegt hij. “Het resultaat is dat we diverse kampioenschappen hebben mogen begroeten en steeds hoger mogen uitkomen met verschillende teams. Dat is een groot compliment waard aan de spelers, de trainers en de begeleiders. Minstens zo belangrijk is dat een en ander in een goede sfeer gebeurt. Want dat blijft bovenaan staan: vv Lekkerkerk moet een plek zijn waar je ongeacht het niveau waarop je voetbal, geniet van sport, vriendschap en leuke dingen om het voetbal heen. Ik zie dat dat gebeurt en dat geeft een goed gevoel.”

Dat het vlaggenschip van onze vereniging – Lekkerkerk 1- het dit seizoen zwaar heeft in de competitie, vindt Johan Zonneveld oprecht jammer. “Er zijn verschillende factoren voor aanwijsbaar,” zegt hij. “De ploeg heeft te kampen met flink aantal geblesseerde spelers en een pittige afdeling. Ook het afscheid van enkele routiniers moest worden opgevangen. Aan de andere kant zie je ook lichtpuntjes. Zo krijgen jonge, talentvolle spelers de kans om zich te laten zien. Uiteraard hopen we dat Lekkerkerk 1 behouden blijft voor de derde klasse. Het zou gegeven de omstandigheden een knappe prestatie zijn als dat lukt. En in de tussentijd is het zaak om verder te bouwen aan een goed fundament voor de toekomst. Want ook een eerste elftal dat lekker draait, is belangrijk voor het welbevinden van onze club.”

Businessclub vv Lekkerkerk Jeugd Johan Zonneveld Krimpenerwaard jeugdcommissie voetbal vv Lekkerkerk