Het vv Lekkerkerk van…. Arjen van den Berg

6 augustus 2021 10:45

Voetbalherinneringen. Het hoofd van Arjen van den Berg zit er vol mee. Sommige ervan haalt hij moeiteloos naar boven, anderen zitten wat dieper in zijn 44 jaar jonge geheugen verstopt.

Als jongetje van zeven jaar werd hij lid van vv Lekkerkerk. Voetbal was tóen al zijn ‘alles’, de bal het summum van genot en plezier. Ontelbare voetstappen zette hij op het schoolplein van de KW-school. Voor en na schooltijd kon je hem er vinden met zijn vriendjes: felle duels uitvechtend met een tennisballetje als te raken object.

Bij vv Lekkerkerk raakte zijn enthousiasme verder aangewakkerd. Hij bivakkeerde er in de hoogste jeugdteams en voetbalde seizoenen lang samen met jongens als Jan Lengkeek, Martijn Neven, Daan Averink, Nick van Wensveen, Ferry Gelderblom en Peter Bouwes. Waar verschillende van hen in de loop der jaren uitzwermden over de regio, bleef Arjen zijn vereniging trouw.

Na zijn jeugdperiode kwam hij in het derde elftal terecht om vervolgens het ‘voetbalwalhalla’ te bereiken: het destijds legendarische Lekkerkerk 7. Over voetbalkwaliteiten beschikte dit waarschijnlijk slechtst presterende team uit de clubgeschiedenis geenszins, maar qua hilariteit bereikte het wekelijks Champions League-niveau. Arjen van den Berg moet met terugwerkende kracht nóg schaterlachen als hij denkt aan de kleedkamerkkookkunsten van Arie Graafland, de trompet van Frank Snoei, de onvergetelijke Ties-op-klompen en zijn niets ontziende collega in de achterhoede Ron ‘The Butcher’. Gouden tijden. Nul punten.

Sinds zijn A-juniortijd was Arjen van den Berg ook op het vrijwilligersfront volop actief: van jeugdtrainer tot en met elftalleider, van lid van de activiteitencommissie tot en met jeugdvoorzitter; hij deed het allemaal. Komend seizoen wacht hem een nieuwe taak: leider van Lekkerkerk 2. Hij doet het op zijn eigen manier. Rustig. Zonder stemverheffing. Zelf voetballen doet hij, na het afscheid van het – ook al zo gezellige- veteranenteam, alleen nog in de zaal. Vv Lekkerkerk ziet hij als ‘thuiskomen’. De kantine als tweede huiskamer. Arjen koestert zijn vriendschappen en geniet van het ‘praatje pot’ met een biertje in de hand. Wij geniet van Arjen: al bijna 38 jaar, want zo lang maakt hij al deel uit van onze voetbalfamilie. Op naar de 40, 50 , 60 en ga zo maar door!.

Arjen van den Berg Voetbalvereniging Lekkerkerk vv Lekkerkerk