Ronald de Groot: verknocht aan het jeugdtrainersschap

6 oktober 2021 10:15

Ronald de Groot geldt als één van de langst zittende jeugdtrainers van vv Lekkerkerk. Dit seizoen heeft hij samen met André van der Wouden JO 13-1 onder zijn hoede. Komende zaterdag kan het team een mooie stap zetten naar het herfstkampioenschap wanneer Excelsior verslagen wordt.

“We staan bovenaan”, stelt De Groot (33) glimlachend vast. “Dat is vooral leuk voor de jongens, al genieten wij er als begeleiders natuurlijk ook van. Positieve uitslagen zijn sowieso altijd goed voor de sfeer, hè.” Over dat laatste heeft Ronald de Groot sowieso niet te klagen bij JO 13-1. De ploeg is ‘intrinsiek gemotiveerd’, zoals dat heet. “Met het teamgevoel zit het wel goed”, weet Ronald. “Sterker nog: dat is onze grootste kracht! De jongens gaan daarnaast goed met elkaar om. Er zit écht balans in.”

Als trainer benadert Ronald de Groot het droombeeld van ‘de ideale jeugdcoach’. “Hij is vriendelijk, duidelijk, weet zijn voetbalkennis op een heldere manier over te brengen op de groep en is rustig langs de lijn. “Van een brullende trainer gaat5 geen speler beter voetballen”, vindt hij. “En coachen doe ik vooral ‘vooraf’. Soms zie je trainers achteraf allerlei dingen roepen, vooral als spelers fouten hebben gemaakt. Wat heeft dat voor zin. Een voetballer weet zelf wel dat een pass mislukt is, dat hoef je niet nog eens extra in te wrijven. Wij gebruiken de dinsdagtraining om in alle rust met de jongens te evalueren wat er op zaterdag goed en minder goed ging. Daarmee gaan we vervolgens aan de slag. André en ik vinden goed positiespel heel belangrijk. Daar instrueren we de spelers op. Groep en individu moeten weten wat er van ze verwacht wordt in het veld. Dat klinkt ‘streng’, maar uiteraard houden wij ook van vrijheid en initiatief. Van een mooie solo kan ik ook erg genieten.”

Ronald de Groot is zelf al vanaf zijn pupillentijd lid van vv Lekkerkerk. Hij voetbalde een aantal jaren in het eerste elftal en komt heden ten dage uit voor Lekkerkerk 3. “Dat bevalt me uitstekend”, stelt hij glimlachend vast. “Het is mooie ploeg met veel gezelligheid. En vv Lekkerkerk is mijn club. Het voelt hier goed en vertrouwd. Voor mij is dit een plek waar zich van jongs af aan een belangrijk deel van mijn sociale leven afspeelt en waar je lief en leed met elkaar deelt. Ik vind het daarnaast leuk om als vrijwilliger actief te zijn voor de vereniging. Jeugdtrainer ben ik sinds 2008. Daarmee behoor ik, naar mijn inschatting- samen met Jan Blanken tot de ‘langs zittende jeugdtrainers van vv Lekkerkerk. Ik heb altijd JO 11 en J) 13 teams getraind. Die leeftijdscategorieën  vindt ik het leukste. Spelers komen in een fase terecht waarin ze kennis maken met het ‘grote’ veld. Dat vergt  nogal wat van ze. Het is een flinke omschakeling. Ze moeten anders leren denken en handelen. In het begin gaat dat vaak met wat onwennigheid gepaard, maar gaandeweg een seizoen zie je dat ze zich de verandering eigen hebben gemaakt. Blijft elke keer prachtig om die ontwikkeling te begeleiden en één van de redenen waarom ik graag jeugdtrainer ben en blijf.”

Businessclub Lekkerkerk Jeugd Krimpenerwaard jeugdcommissie voetbal vv Lekkerkerk