Een klassieke nummer 10 met liefde voor de club

15 januari 2022 14:00

“Wat vv Lekkerkerk voor me betekent?”, herhaalt Arie den Besten de vraag. “Het feit dat ik hier op mijn 75e nog altijd rondloop zegt me dunkt voldoende. “Ik houd van de club én van voetbal, heb me altijd graag voor de vereniging ingezet en hier veel geleerd, zeker ook op het vlak van de omgang met mensen.”

De liefde voor ‘het spelletje’ zat er van kinds af aan in bij Arie den Besten. “Ik wilde dan ook graag lid worden van vv Lekkerkerk”, gaat hij ver terug in de tijd. “Mijn moeder echter was er allerminst van gecharmeerd. Jeugdleider Huib Burger, de vader van Bram, zag mijn voetbaldrang en speelde daarop in door me te zeggen dat ik maandagavond om half 8 op het voetbalveld moest langskomen om mee te trainen. Hij had alles geregeld: schoenen, sportkleding en zo. Mijn moeder en zei: ‘Wat heb jij nou gedaan?’ Uiteindelijk sloot ik me definitief aan bij vv Lekkerkerk. Ik kwam te spelen in de A1 en plaveide daarmee de weg voor mijn broers Rokus en Cees. Mijn moeder haalde uiteindelijk bakzeil. In mijn eerste jaar als voetballer weigerde ze mijn voetbalspullen te wassen. Daarna ging het beter, ha ha! Ik gooide van lieverlee steeds wat meer sportspullen in de wasmand en kreeg die schoon terug.”

Na zijn eerste jaar bij de junioren kwam het eervolle aanbod om met de senioren mee te trainen. En daar kwam zijn selectie voor Lekkerkerk 1 uit voort. Met tussenpozen zou Arie den Besten vijftien seizoenen uitkomen voor het zwartwitte vlaggenschip. Op zijn 39e (!) nam hij afscheid van Lekkerkerk 1 om vervolgens via het tweede en derde elftal langzaam maar zeker ‘af te zakken’ tot het veteranenteam. “In mijn beginperiode in Lekkerkerk 1 liep ik als jonkie rond tussen ervaren voetballers als Jaap den Uijl, Bert Rietkerk, Dolf Molenaar en Jaap Bitter. Die waren een heel stuk ouder dan ik. Ik keek tegen ze op. Later kwam ik met jongens als Dave Gonlag, Bert Verkerk, Wim Verwaal, Dick Mudde, Adrie Mudde, Johan van Dongen, Siebe Burggraaf en mijn broer Cees te spelen. Was ook een mooi team. We werden er in 1971 kampioen mee en promoveerden naar de derde klasse.”

Arie den Besten gold wat je noemt een klassieke ‘nummer 10’. Hij speelde op techniek, had ‘voetbalgogme’, was altijd aanspeelbaar, puur tweebenig en speelde ‘economisch’. “Ik was een beetje ‘luie’ voetballer”, glimlacht hij gezeten aan de koffietafel in zijn appartement aan het Westeinde in Lekkerkerk. “Ik liet de bal graag het werk doen.”

Arie den Besten combineerde zijn lidmaatschap van vv Lekkerkerk al die tientallen jaren met vrijwilligersactiviteiten. Zo stond hij vijftig jaar geleden mede aan de wieg van clubblad De LFC’er. Ook fungeerde hij een periode als jeugdvoorzitter, was hij trainer en leider van het tweede elftal én medeoprichter van de Businessclub. “Het was 1997 en hoofdsponsor Van der Laan Transport werd verkocht aan een nieuwe eigenaar”, vertelt Arie. “Dat betekende voor onze vereniging een nieuwe situatie. De familie Van der Laan had al die jaren met haar bijdragen een geweldige ondersteuning verleend aan vv Lekkerkerk, maar bij het sponsorafscheid voorvoelden we dat het verstandig was om nieuwe bronnen aan te boren. Phlip Bruijs kwam met het idee om een businessclub op te richten. Hij was actief in de zakelijke wereld, ik ook als inkoper bij Fikszo. We vroegen Bas van der Laan om zich aan te sluiten, benaderden bedrijven uit ons netwerk en zagen de Businessclub van de grond komen. Heden ten dage zijn we in ons genre de grootste van de regio, met dank aan al die mensen die zich voor de Businessclub hebben ingezet en dat nóg doen. Phlip nam op een gegeven moment afscheid, Bas deed enkele jaren geleden hetzelfde. Fred Alblas kwam er bij, Cees Luijten ook. Het succes van Businessclub Lekkerkerk is overigens goed te verklaren. Wij komen niet alleen geld ophalen, we geven de leden ook iets terug in de vorm van events, zoals het jaarlijkse uitstapje. Dat wordt gewaardeerd en geeft onderlinge binding én binding met de club. Mooi is ook dat het balletje soms als vanzelf rolt. Dan krijgen we bijvoorbeeld een tip van een businessclublid om een bevriend bedrijf te benaderen om lid te worden. Geweldig, toch?!”

“Ik doe mijn vrijwilligerswerk binnen de businessclub en als inkoper voor de kantine met veel plezier. Daarnaast heb ik er nog een goede reden voor: ik wil dat het onze vereniging goed blijft gaan. Wat dat laatste betreft zijn er sowieso prima ontwikkelingen. De jeugdafdeling is goed georganiseerd en groeit. Heel positief. Ook ben ik blij met het nieuwe bestuurlijke elan, mede veroorzaakt door de entree van Frans Braal als energieke en enthousiaste voorzitter. Wat me daarentegen tegenvalt, is de interesse in de organisatie van vereniging van veel leden tussen pakweg de twintig en veertig jaar. Op der ALV zie je nauwelijks vertegenwoordigers vanuit die categorie. Daar heb ik best moeite mee. Wat je er aan kunt doen? Ik denk dat dat bij de jeugd begint. Je kunt daar al beginnen de jeugd te betrekken bij het reilen en zeilen van de club, zodat we echte leden creëren in plaats van ‘klanten’ met een lidmaatschap. We hebben met het oog op de toekomst juist ook jonge mensen nodig. Ter motivatie kan ik ze één ding zeggen: het geeft écht voldoening om iets voor de vereniging te doen. Vv Lekkerkerk is het ten volle waard.”

Businessclub vv Lekkerkerk Krimpenerwaard voetbal vv Lekkerkerk